Pretekli teden je v večini evropski držav, tudi v Sloveniji, potekal evropsko usklajen nadzor nad uporabo varnostnih pasov. Pred nami je še ena preventivna akcija, ko bomo policisti med 17. in 28. marcem pogosteje preverjali, ali ste med vožnjo pripeti. Ne pozabite, varnostni pas vam lahko reši življenje!
Namen preverjanja uporabe varnostnega pasu med vožnjo je pri voznikih in njihovih sopotnikih utrditi osveščenost, kako pomembna je uporaba varnostnega pasu. Strokovnjaki so namreč ugotovili, da bi bilo med vozniki in potniki v avtomobilih 40 % manj žrtev, če bi vsi uporabljali varnostne pasove. Pri prometnih nesrečah, ki se zgodijo pri velikih hitrostih, nam varnostni pas lahko reši življenje. Pri prometnih nesrečah, ki se zgodijo pri manjših hitrostih, na primer pri mestni vožnji, pa lahko varnostni pas predvsem prepreči nepotrebne poškodbe, ki pa so lahko tudi pri nizkih hitrostih zelo hude (npr. udarec z glavo v vetrobransko steklo, udarec volana v predel prsnega koša itd.). |
Kako pomembno je pripenjanje z varnostnim pasom, nazorno pove več podatkov. Odrasel človek lahko na primer z močjo rok in nog zadrži težo svojega telesa ob trku do hitrosti 7 km/h, že ostro zaviranje pri majhni hitrosti pa je dovolj, da otroka, ki ni pripet in ne spremlja dogajanja v prometu, vrže iz sedeža v avtomobilu in ga hudo poškoduje. Pri trku vozila, ki vozi s hitrostjo samo 30 km/h, je udarec na naše telo enak padcu z višine 3 metrov, pri hitrosti 50 km/h pa je sila enaka 10-metrskemu padcu v globino. Pri večjih hitrostih ta sila skokovito narašča in je pri hitrosti 100 km/h že enaka padcu z višine 40 metrov, kar pomeni veliko verjetnost za hude poškodbe.
Uporaba varnostnega pasu je obvezna na vseh sedežih v vozilih. Otrok, manjši od 150 cm, pa mora biti zavarovan z zadrževalnim sistemom, ki je primeren njegovi telesni masi. Vendar pa otrok ni dovoljeno prevažati v nazaj obrnjenem zadrževalnem sistemu v sedežu za potnike, zaščitenem s prednjo zračno blazino, razen če je zračna blazina deaktivirana. Take prevoze otrok zaradi varnosti vseeno odsvetujemo. V motornem vozilu, ki ni opremljen z zadrževalnim sistemom, ni dovoljeno prevažati otrok, mlajših od treh let. Otroke, starejše od treh let in manjše od 150 cm, pa je dovoljeno voziti le na sedežih, ki niso prednji sedeži. |
Lani je v Sloveniji med 40 umrlimi vozniki osebnih avtomobilov le 15 voznikov uporabljalo varnostni pas, od 16 umrlih potnikov pa le 6. Življenje, ki ugasne na cestah, je nesmiselna izguba, ki bi jo bilo marsikdaj mogoče preprečiti.
Zato bomo policisti od danes pa vse do 28. marca preverjali, ali ste med vožnjo pripeti. Preverjali bom uporabo varnostnih pasov pri voznikih in sopotnikih na sprednjih in zadnjih sedežih ter pravilno uporabo zadrževalnih sistemov v vseh vrstah motornih vozil (osebnih avtomobilih, tovornih vozilih in avtobusih).
Ob tem opozarjamo, da je izjemnega pomena tudi pravilna raba varnostnega pasu:
- zgornji del varnostnega pasu mora teči čez sredino rame, ne sme biti preblizu vratu in ne sme zdrsniti z rame;
- spodnji del pasu mora potekati prek bokov in ne prek trebuha;
- zaponka pasu mora biti dobro zapeta;
- pas ne sme biti zvit;
- pas se mora prilegati telesu, kar preverite s hitrim potegom pasu od telesa - ob tem mora med telesom in varnostnim pasom nastati zgolj nekaj centimetrov razmaka. Večji kot je razmak, večja je pot, ki jo bo telo prepotovalo ob morebitnem zaviranju, preden ga bo zaustavil varnostni pas.
Več nasvetov za varno uporabo varnostnih pasov in zadrževalnih sistemov