Sorodne objave

 

Burduš je legenda med helikopterji in prvi, ki je pred pol stoletja začel zgodbo slovenskega helikopterskega reševanja v gorah. Od leta 2017 je del zbirke Muzeja slovenske policije in del stalne razstave v Slovenskem planinskem muzeju v Mojstrani, ki sta jo danes, 2. decembra 2022, s podpisom nove pogodbe o izposoji še za nadaljnjih pet let potrdila v. d. generalnega direktorja policije mag. Boštjan Lindav in direktor Slovenskega planinskega muzeja Aljaž Pogačnik. Obiskovalci si ga bodo lahko "v zraku" tako ogledovali še naprej.

20221202134300 P14A2918

Z leve: Direktor Slovenskega planinskega muzeja Aljaž Pogačnik, v. d. generalnega direktorja policije mag. Boštjan Lindav, Manuel Vesel, vodja Centra za raziskovanje in socialne veščine na  Policijski akademiji, in Darinka Kolar Osvald, kustodinja in vodja Muzeja slovenske policije

Mag. Boštjan Lindav je ob tej priložnosti izrazil zadovoljstvo ob podpisu pogodbe o nadaljnji hrambi prvega policijskega helikopterja, ki je v bistvu pionir tako slovenskega policijskega letalstva kot tudi letalskega reševanja v slovenskih gorah. "V muzeju so se zelo potrudili s predstavitvijo helikopterja, to, da je postavljen ob bok zgodovini gorskega reševanja, pa daje vedeti, da je zelo pomemben del naše zgodovine. Z njim se je namreč vse skupaj začelo," je dejal in se Slovenskemu planinskemu muzeju zahvalil za možnost, da lahko delček policijske zgodovine pokažemo tudi v njegovih prostorih.

Od prvega policijskega reševalnega helikopterja do zaželenega muzejskega eksponata

Svojo pot je helikopter AB 47/J-2A, imenovan tudi "burduš", začel že daljnega leta 1967, ko je prišel v takratno letalsko enoto milice z namenom podpore pri rednih policijskih nalogah na ravninskem terenu, vendar se je že kmalu izkazalo, da je lahko uporaben tudi v gorskem reševanju. Svojo prvo gorsko reševalno intervencijo je opravil 24. marca 1968, ko je pod Mojstrovko snežni plaz zasul turne smučarje. S tem je začel pisati zgodbo slovenskega helikopterskega reševanja v gorah, ki se od takrat nenehno razvija in posodablja.

Slovenska policija je ponosna, da je lahko ves čas del tega razvoja in da s svojo floto helikopterjev ter usposobljenim kadrom varnost ljudem že 55 let zelo uspešno zagotavlja tudi v tem segmentu. In ker je helikoptersko reševanje tudi sicer zelo povezano z zgodovino gorskega reševanja na tem območju – Gorska reševalna služba Slovenije je bila namreč ustanovljena prav v Kranjski Gori leta 1912 –, se je Policija odločila, da prvi med prvimi še nadaljnjih pet let ostane del kakovostne zbirke Slovenskega planinskega muzeja v Mojstrani.

20221202 125320

Helikopter je z jeklenico pritrjen pod strop tik ob muzejskem vhodu in tesno povezan s kotičkom, kjer je predstavljena Gorska reševalna zveza Slovenije. V tem kotičku je na ogled tudi originalni vitel za izvedbo reševanja s tem helikopterjem. V "zraku" tako tudi po zaključenih letalskih operacijah še naprej uspešno pomaga pri ozaveščanju o varnosti v gorah.

Burdus v muzeju Videoizrez

Po podatkih Slovenskega planinskega muzeja si je helikopter in njegovo zgodbo v zadnjih petih letih ob različnih priložnostih ogledalo že okoli 200.000 obiskovalcev. Oglejte si video

Zgodba helikopterja Agusta Bell-47J-2A Ranger z vzdevkom "burduš"

Helikopter z registrsko številko YU-HAK je leta 1967 prejela slovenska letalska enota milice. Burduš, kot so ga poimenovali piloti in reševalci, je bil kupljen za podporo pri rednih policijskih nalogah na ravninskem terenu. Kmalu pa se je pojavila potreba po njegovi širši uporabi na humanitarnem področju, kamor spada tudi gorsko reševanje. V sodelovanju s takratnim Republiškim sekretariatom za notranje zadeve Slovenije (RSNZS) so se začeli prvi dogovori o sodelovanju, ki so sčasoma prerasli v načrtno izobraževanje gorskih reševalcev na področju helikopterskega reševanja.

Uvedba helikopterske pomoči v delo gorskih reševalcev je pomenila velik napredek v kvaliteti in hitrosti iskanja, reševanja ter nudenja pomoči ponesrečenim v gorah. Burduš je prvič sodeloval v reševalni akciji na pobočju pod Mojstrovko 24. marca 1968, ko je šest od osmih turnih smučarjev zasul snežni plaz. Iz Koče na Gozdu na Vršiču je v dolino uspešno pripeljal hudo poškodovano smučarko (vir: Slovenski planinski muzej).

Prav ta helikopter je nato še 15 let pomagal gorskim reševalcem, na zadnjo akcijo pa so ga poslali leta 1984.

DZETAK BURDUS BRAVO JULKA

55 let nenehnega razvoja Letalske policijske enote

Letalska policijska enota je po "burdušu" dobila velik zagon in že 55 let neprestano nadgrajuje in posodablja svojo floto ter zagotavlja visoko usposobljenost helikopterskih posadk za različne tipe policijskih, humanitarnih, reševalnih in drugih nalog. Z dvema novima helikopterjema v zadnjih treh letih in podpisom pogodbe za še en nov helikopter tipa AgustaWestland 169, ki bo dobavljen v letu 2023, pa se samo še potrjuje, da gre razvoj policijskega letalstva v pravo, varno in optimistično smer.

7616604 kink

Vodja Letalske policijske enote Dejan Kink

Po besedah vodje Letalske policijske enote Dejana Kinka je bilo skozi leta v naši floti več helikopterjev različnih tipov z različnimi sposobnostmi, ki so vsak zase nekako krojili zgodovino naše pomoči iz zraka. Trenutno je v njej šest aktivnih helikopterjev, s posodabljanjem pa letalska enota še utrjuje svoj položaj učinkovite službe za pomoč iz zraka. "Poleg tega smo v času svojega obstoja opravili na deset tisoče ur leta in dobrega dela, pomagali smo ogromno ljudem, rešili mnogo življenj, prepeljali zelo veliko tovora, tudi do planinskih postojank, gasili smo požare, sodelovali z gorskimi reševalci, planinsko zvezo, geodeti, Slovensko vojsko in mnogimi drugimi. To počnemo že 55 let in z zaupanjem zelo pozitivno gledamo tudi v prihodnost," je še dodal Kink.

20221202133927 P14A2894

V teh dneh v Slovenskem policijskem muzeju gostujemo tudi s priložnostno razstavo o zgodovini Letalske policijske enote, ki so jo pripravili v Muzeju slovenske policije.

Povezane vsebine

Slovenski planinski muzej