Sorodne objave

 

Predstavnika Letalske policijske enote (LPE) sta na novinarski konferenci danes, 8. januarja 2025, podala številne odgovore in pojasnila v zvezi z vprašanji in nekaterimi očitki glede razpisa za nakup namenskih helikopterjev za izvajanje helikopterske nujne medicinske pomoči (HNMP).

20250108 134907

Izjavo za javnost sta podala: Dejan Kink, vodja Letalske policijske enote v Upravi za policijske specialnosti na Generalni policijski upravi, in Igor Podjed, vodja Oddelka pilotov v LPE.

Predstavnika LPE sta zavrnila očitke in odgovorila na vsa vprašanja. V nadaljevanju povzemamo njune odgovore.

Zakaj helikopter kupuje Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ) in ne Ministrstvo za zdravje?

Na podlagi sklepa vlade mora MNZ oz. Policija izvesti vse aktivnosti za nakup dveh namenskih helikopterjev. Poudarjamo, da gre za nakup dveh novih namenskih helikopterjev za izvajanje HNMP, in ne policijskih nalog.

Ali si MNZ oziroma Policija res želi določen tip helikopterja?

Ne, to ne drži. Policija bo dejavnost HNMP izvajala s helikopterji, ki bodo izbrani na javnem razpisu. Postopek poteka strogo v skladu z zakonodajo o javnem naročanju, izbran pa je odprti tip postopka, ki dovoljuje, da lahko vsak izmed zainteresiranih subjektov na podlagi obvestila o javnem naročilu odda svojo ponudbo. Merilo za izbor ponudbe in oddajo javnega naročila bo tehnično ustrezna in ekonomsko najugodnejša ponudba, ki bo omogočala celovito izvajanje dejavnosti HNMP. Kateri tip helikopterja bo izbran za dejavnost HNMP, se bo torej videlo šele po pridobitvi ponudb.

Ali cena dveh helikopterjev res znaša 50 milijonov evrov?

Trditev ne drži. Gre za znesek ocenjene vrednosti celotnega projekta HNMP, ki poleg nakupa dveh helikopterjev vključuje tudi ureditev baze na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana, ureditev baze na Letališču Edvarda Rusjana Maribor, nove zaposlitve kadra, usposabljanja, opremo za letalsko osebje, večletno vzdrževanje helikopterjev in podobno. Gre torej za vrednost celotnega projekta, in ne samo nakupa helikopterjev.

Je HNMP zdravstvena aktivnost, ki s policijo ali vojsko nima nič?

Dejavnost HNMP je in ostaja ena od osnovnih zdravstvenih dejavnosti. Policija bo izvajala samo prevozniški del (upravljanje s helikopterji), in sicer na povsem na enak način, kot to izvajajo zasebniki in drugi operaterji v tujini. Med operaterji, ki v tujini izvajajo HNMP, je tudi policija, ki dejavnost izvaja z državnimi zrakoplovi, zato slovenska policija v tem ne bo izjema. Zdravstvena dejavnost pa je in bo prepuščena izključno medicinski stroki.

Ali dejavnost HNMP res lahko izvaja samo zasebni prevoznik in ali mora biti ta dejavnost res prepuščena trgu?

To ne drži. Tudi v nekaterih evropskih državah prevoz HMNP izvajajo državni zrakoplovi.

Kakšen je odgovor na očitek, da se dejavnost HNMP ne bo izvajala v skladu z evropskimi predpisi?

Policija bo upoštevala določila Uredbo 965/2012 na enak način, kot to opravlja letalska enota zvezne nemške policije.

Helikopterji HNMP ne bodo opremljeni z modernim električnim samonakladalnim sistemom POWERLOAD, ki je v uporabi v standardnih reševalnih vozilih?

Na trgu je več proizvajalcev helikopterjev, ki ponujajo različne rešitve in opremo. Zahteva po specifični opremi, ki jo nudi samo en proizvajalec, bi bila diskriminatorna in bi preferirala samo enega proizvajalca. Tehnična specifikacija za nakup helikopterjev določa, da mora imeti helikopter medicinsko konfiguracija kabine (HEMS) in interier z enojnimi nosili, s prilagodljivim naslonjalom, in nosilci, ki omogočajo pritrditev medicinske opreme. Oprema bo omogočala izvajanje celotne dejavnosti HNMP ter medbolnišnične helikopterske prevoze in helikopterske prevoze otrok v inkubatorjih.

Ali se medicinska oprema za helikopter res kupuje ločeno od helikopterja?

Da, ta trditev drži. Oprema, ki je del konfiguracije helikopterja HNMP, bo dobavljena v celoti. Prenosna medicinska oprema in material pa se bosta kupovala ločeno. V raziskavi trga, ki je bila opravljena na podlagi 64. člena Zakona o javnem naročanju, je bilo ugotovljeno, da proizvajalci helikopterjev v osnovi ne prodajajo medicinske opreme in jo dobavljajo samo po izrecni zahtevi, vendar je tak nakup bistveno dražji in negospodaren. Zato se bo oprema kupovala ločeno, z njo pa bo upravljal pristojni zdravstveni zavod.

Helikopterji ne bodo leteli ponoči?

Tehnična specifikacija določa, da mora helikopter z zahtevano opremo omogočati dnevno, nočno in NVIS letenje po pravilih za vizualno in instrumentalno letenje. Helikopter mora biti skladen z vsemi zahtevami iz Uredbe (EU) 965/2012 za HEMS in s standardom EN13718. Nočni leti s helikopterji zahtevajo strožje tehnične zahteve, posebno usposabljanje posadk in prilagojena pristajalna mesta za zagotavljanje varnosti in učinkovitosti. Ker pa je neprekinjena oskrba pacientov ključnega pomena, se bodo tudi v prihodnje iskale in uvajale rešitve, ki bodo izboljšale dostopnost nujne medicinske pomoči ter obenem zagotavljale varnost za paciente, medicinske ekipe in posadke zrakoplovov.

Zakaj bo reševalni helikopter v barvi policije z napisom Policija?

Vlada RS je junija 2024 sprejela odločitev, da se HNMP ter medbolnišnični helikopterski prevozi in helikopterski prevozi otrok v inkubatorjih v skladu z Uredbo Komisije 1139/2018 dolgoročno izvajajo kot državna aktivnost z zrakoplovi policije. Barva zrakoplovov policije in oznake pa so določene v Uredbi o vozilih, plovilih, oborožitvi in posebni opremi policije, kar policija mora upoštevati.

Ali morajo biti helikopterji za HNMP res rumene barve, ker naj bi tako določala zakonodaja?

Trditev ne drži. Nobena zakonodaja, ne evropska ne nacionalna, ne določa barve helikopterjev za HNMP in tudi v svetu helikopterski prevozniki uporabljajo različne barve in barvne kombinacije (bela, rumena, rdeča, zelena, modra itd). Barva helikopterja ne zmanjšuje funkcionalnosti helikopterja in ne spreminja namenskosti rabe.

Ali bo imel helikopter za HNMP kolesa namesto sani?

Določena vrsta podvozja s kolesi je zahtevana samo, če jo proizvajalec ponuja. Glede na to, da se helikopterje kupuje po odprtem postopku in da je na trgu več proizvajalcev, tega ne bo mogoče vedeti vse do odpiranja ponudb. V tehnični specifikaciji je konkretno navedeno [kopirano]: "Če proizvajalec nudi, se zahteva: tricikel uvlečljivo podvozje s kolesi z dvema kolesoma na nosni nogi in enim kolesom na glavnih nogah, ki imata zavore in privezna mesta." Tako kolesa kot sani imajo vsaka zase svoje prednosti in slabosti.

Ali bo večji del južne Slovenije res ostal nepokrit, ker bosta bazi samo na Brniku in v Mariboru?

Trditev ne drži! Tako baza na letališču v Ljubljani kot baza v Mariboru zagotavljata enakomerno in hitro odzivnost kjer koli v Sloveniji.

Ali bo helikopterja za HNMP policija uporabljala tudi za svoje policijsko delo?

Ne, tudi to ne drži. Helikopterja se bosta uporabljala samo za dejavnost HNMP. Policija ima za policijske naloge svoje helikopterje in opremo.

Zakaj se v razpisu zahteva, da morata imeti helikopterja avtonomijo v režimu križarjenja vsaj 3,5 ure, čeprav HNMP leti redko trajajo dlje kot 30 minut?

Ta zahteva je podana zaradi delovanja na celotnem območju Slovenije in je utemeljena z operativnimi in varnostnimi razlogi, ki presegajo običajno trajanje posamezne operacije HNMP. Pogoj povečuje operativno učinkovitost, zmanjšuje časovne zamude v nujnih primerih in omogoča izvedbo več zaporednih intervencij brez potrebe po vmesnem točenju goriva. S tem bo naročnik zagotovil hitrejši odzivni čas, kar bistveno skrajša čas prevoza pacienta in pripomore k t. i. zlati uri.

Zakaj je v specifikaciji zahtevanih 8 sedežev, če pa se kupuje namenski reševalni helikopter, ki mora imeti posteljo in sedeže za medicinsko posadko?

Zato, da bo – v primeru potrebe po reševanju in evakuaciji prebivalstva, kot je to bilo v primeru poplav – helikopter lahko uporabljen tudi za ta namen, to pa pomeni več rešenih oseb naenkrat, ki potrebujejo pomoč in so v nevarnosti. Glede na raziskavo trga konfiguracijo z osmimi sedeži ponujajo vsi proizvajalci.

Zahteva se lebdenje na višini 9.400 ft, kar je 2.865 metrov. Zakaj je to zahtevano za HNMP helikopter?

Trditev drži. Zahteva je podana zato, da bo helikopter z vso reševalno opremo in posadko lahko dosegel vsa območja v Sloveniji, kjer se lahko zgodijo nesreče, torej tudi vrh Triglava.

Zakaj je razpisu veliko zahtev za opremo, ki jo za svoje delo potrebuje policija, kot so na primer pritrdišča za vpenjanje vrvne ograje in policijska komunikacijska oprema?

Pritrdišča za vpenjanje in vrvna ograja so del varnostnih mehanizmov vpenjanja oseb, ki za vstop v helikopter in izstop iz njega uporabljajo vitlo. Gre za dodatno opremo, s katero se varujejo osebe takrat, ko helikopter deluje pri odprtih vratih kabine. Vse tehnično naprednejše reševalne enote uporabljajo vitlo. Tovrstno reševanje drastično zmanjša čas dostopa reševalnega osebja do pacienta na nedostopnem kraju, npr. pri nesrečah v gozdu, v gorah in drugih težko dostopnih terenih. Te opreme ne potrebuje policija, ampak jo potrebujejo reševalci in osebje, ki so poleg pilotov v helikopterjih. Helikopterji vsebujejo tudi enako komunikacijsko opremo, kot se že uporablja pri gorskem reševanju.

Zakaj razpisni pogoji ne zahtevajo zaščite helikopterskega rotorja, kar bi bilo nujno za zagotavljanje varnosti pacientov in reševalcev?

Trditev drži, in sicer zato, ker bi z zahtevo po tej karakteristiki favorizirali določenega ponudnika. Glede na raziskavo trga samo eden izmed proizvajalcev helikopterjev nudi t. i. fenestron. Z zahtevo po opremi, ki jo nudi samo en proizvajalec helikopterjev, bi naročnik tako neupravičeno omejeval konkurenco med ponudniki.

Kolikšni so dobavni roki?

Pred objavo razpisa so bili v okviru raziskave trga preverjeni dobavni roki pri obeh evropskih proizvajalcih helikopterjev in znašajo okoli 16 mesecev.

Kakšna je cena helikopterskega reševanja v tujini?

Strošek 42-minutnega leta avstrijskega helikopterja za reševanje v gorah, opremljenega z vitlo, z izvedbo osnovne oskrbe ponesrečenca na terenu, je po podatkih policije iz leta 2024 znašal 9.640 evrov.

Povezane vsebine

Odziv Ministrstva za notranje zadeve glede razpisa za nakup helikopterjev HNMP
Letalska policijska enota