Slovenska policija redno nadzira tudi promet tovornih vozil na avtocestah. Eden takšnih nadzorov je potekal danes, 20. aprila, na počivališču Lukovica, opravila pa ga je Specializirana enota za nadzor prometa v Upravi uniformirane policije GPU.
Osnovno delovno področje te enote je prav nadzor prometa, še posebej nadzor tovornih vozil, avtobusov, taksijev, vozil avtošol, dostavnih in tudi enoslednih vozil. Največ pozornosti namenjajo teži (osni obremenitvi, skupni masi) in tehnični brezhibnosti vozil ter psihofizičnemu stanju voznikov, posebni področji pa sta tudi prevoz nevarnih snovi in spremstvo izrednih prevozov. Poleg te enote na avtocestnem križu nadzor izvajajo tudi patrulje policijskih postaj za izravnalne ukrepe in druge inšpekcijske službe.
Zvočni posnetek izjave Roberta Sušnja, vodje Sektorja prometne policije v Upravi uniformirane policije (mp3)
Vodja Sektorja prometne policije Robert Sušanj je ob današnjem nadzoru povedal, da policija pri avtoprevoznikih ugotavlja številne kršitve predpisov: od prekoračitev hitrosti do tega, da vozijo preutrujeni in preobremenjeni. Tudi primeri, ko vozijo pod vplivom alkohola, po njegovih besedah niso redki. Kot je še pojasnil Sušanj, se tuj tranzitni tovorni promet na slovenskem avtocestnem križu močno povečuje, predvsem na relaciji v smeri od Dolge vasi proti Italiji. "V policiji zelo natančno spremljamo te prometne tokove in pripravljamo številne poostrene nadzore, s katerimi želimo vplivati večinoma na tuje prevoznike, da je tudi na slovenskih cestah treba spoštovati prometne predpise," je poudaril. Vse tiste, ki ne spoštujejo pravil, pa želi policija izločiti s ceste in zagotoviti, da ne ustvarjajo nelojalne konkurence drugim prevoznikom na račun kršenja prometnih pravil. Med tujimi kršitelji prometnih predpisov policisti po njegovih besedah največkrat zasledijo prevoznike iz vzhodnoevropskih držav. Ti so pogosto pod hudim pritiskom delodajalcev. Zato vozijo utrujeni in dlje, kot je dovoljeno: "Takšen voznik za volanom 40-tonskega kamiona pa je tempirana bomba," je povedal Sušanj. Pri prekoračitvah hitrosti vozniki tovornih vozil niso nobena izjema. Policisti so na primer odkrili voznika tovornega vozila s priklopnikom, ki je vozil kar 134 kilometrov na uro. Takšno vozilo bi bilo v primeru nekega nenadnega dogodka nemogoče ustaviti, posledice pa bi bile bistveno hujše kot pri nesreči osebnega vozila.
Zvočni posnetek izjave Mladena Lončarja, vodje Specializirane enote za nadzor prometa (mp3)
Po besedah vodje Specializirane enote za nadzor prometa Mladen Lončar se v enoti trudijo, da bi bili na slovenskem avtocestnem križu vsaj štiri dni v tednu. Nadzorujejo predvsem mednarodni promet, ki gre skozi državo. Tej kategoriji predvsem zaradi vinjetnega sistema po njegovih besedah namenjajo več pozornosti, saj v veliko primerih ugotovijo, da vozilo nima vinjete oz. da je ta že potekla. Med najpogostejšimi prekrški je tudi čas trajanja vožnje, saj sta med petimi ustavljenimi po Lončarjevih besedah navadno kar dva ali trije, ki kršijo to določilo. Sicer pa enota , kot je pojasnil, nadzoruje še tehnično brezhibnost in obremenitev vozil, počitke in psihofizično stanje voznikov ter odkriva morebitna ukradena vozila.
Prometne policiste sta pri delu obiskala namestnik v. d. generalnega direktorja policije Matjaž Šinkovec in direktor Uprave uniformirane policije Danijel Žibret, delo in opremo enote pa so si danes na terenu lahko ogledali tudi predstavniki medijev.
Zgodovina enote
Začetki Specializirane enota za nadzor prometa (SENP) segajo v leto 1973, ko je bila v Zaščitni enoti milice (v nadaljevanju ZEM) v takratnem Republiškem sekretariatu za notranje zadeve sistemizirana skupina 6 miličnikov, ki so se načrtno ukvarjali z nadzorom cestnega prometa (tovorni promet, prve meritve hitrosti, obremenitve vozil ipd.). Že od začetka so delovali na območju celotne države, predvsem na glavnih prometnih poteh. Zaradi številnih ukrepov in večjih delovnih zahtev se je nato skupina razširila v oddelek in pozneje v samostojni vod pri ZEM-u. Ob reorganizaciji ZEM-a je bila ustanovljena Republiška postaja prometne milice, ki se je po osamosvojitvi Slovenije preimenovala v Republiško postajo prometne policije.
Leta 2005 je ob ponovni reorganizaciji takratne Zaščitne policijske enote enota dobila današnje ime in postala notranja organizacijska enota Sektorja prometne policije v Upravi uniformirane policije na Generalni policijski upravi, danes pa ima tudi status prekrškovnega organa v policiji.
Število zaposlenih
V enoti je bilo v vseh letih delovanja skupno zaposlenih približno 150 ljudi. Leta 2008 je enota svojo 35. obletnico dela v različnih oblikah in zasedbah proslavila z družabnim srečanjem, ki se ga je udeležilo približno 60 aktivnih in nekdanjih policistov in miličnikov, zaposlenih v tej enoti in njenih predhodnicah.
Ob spremembi prometnih tokov v Sloveniji in stalnem povečevanju predvsem tovornega prometa se je enota tudi tehnično vse bolj opremljala in strokovno izpopolnjevala.
Danes je v enoti sistemiziranih 27 delovnih mest, in sicer 23 uniformiranih (vodja enote, dva pomočnika vodje enote in 20 policistov) ter štiri strokovno-tehnična (vzdrževalec in tri administratorke).
Policisti Specializirane enote za nadzor prometa se vsako leto udeležujejo tudi mednarodnih usposabljanj, kjer ugotavljajo, da se po znanju in izkušnjah lahko primerjajo s podobnimi enotami v Evropi.
Naloge
Policisti v SENP naloge opravljajo na glavnih tranzitnih poteh po vsej Sloveniji, prednostne pa so na t. i. cestnem križu (sever - jug, vzhod - zahod) ter na glavnih in regionalnih cestah.
Delo poteka na podlagi mesečnega načrta, ki je usklajen s Sektorjem prometne policije, z zunanjimi institucijami, s katerimi enota sodeluje (prometnim inšpektoratom ter inšpektoratom za delo, z veterinarsko in carinsko upravo idr.), s postajami prometne in mejne policije, Specializirano enoto za nadzor državne meje v Sektorju mejne policije, Letalsko policijsko enoto ter Uradom za varnost in zaščito.
Delo poteka večinoma v skupinah s po štirimi do desetimi policisti na posameznem območju ali cestni relaciji oz. na posamezni kontrolni točki.
Naloge policistov SENP so:
- poostreni nadzori nad tehnično brezhibnostjo tovornih in priklopnih vozil, avtobusov in drugih motornih vozil, s poudarkom na prevozu potnikov in blaga;
- meritve hitrosti in obdelava podatkov iz stacionarnih merilnikov hitrosti na avtocestnem križu ter postopki s kršitelji;
- meritve hitrosti s sistemom PROVIDA in ugotavljanje drugih kršitev cestnoprometnih predpisov, predvsem premajhne varnostne razdalje med vozili, in obdelava teh posnetkov za PPP;
- ugotavljanje kršitev pri prevozih potnikov z javnimi prevoznimi sredstvi, društvenimi in šolskimi vozili ter taksiji;
- ugotavljanje kršitev pri prevozih nevarnega blaga v cestnem prometu, kamor sodijo vnetljive, eksplozivne, gabljive, radioaktivne in druge snovi, ki so kot take zakonsko opredeljene in katerih prevoz in nadzor zahtevata posebno pozornost, strokovnost pri delu in posebno opremo;
- ugotavljanje kršitev, povezanih z zapisovalniki vožnje in postankov - z analognimi in digitalnimi tahografi (čas trajanja vožnje, prekoračene hitrosti, nepravilno izpolnjevanje tahografskih vložkov in nedovoljeni posegi v merilno napravo);
- ugotavljanje nepravilnosti pri prevozu in pritrjevanju tovora na vozila ter ugotavljanje obremenitve vozil po listinah ali s tehtanjem (z lastnimi tehtnicami ali v sodelovanju s podjetjem za cestni inženiring in telekomunikacije);
- nadzori nad avtošolami in nad izvajanjem predpisov o avtošolah;
- akcijsko delo (ki je pogosto evropsko usklajeno) na različnih področjih policijskega nadzora (hitrost, alkohol, varnostni pas, tehnična brezhibnost tovornih in priklopnih vozil, trajanje vožnje, ponarejeni in spremenjeni dokumenti in drugo), ki poteka v sodelovanju z inšpektorji vseh pristojnih ministrstev in drugih državnih organov, z zunanjimi sodelavci - koncesionarji, s policijskimi upravami in drugimi policijskimi enotami;
- zahtevnejša spremstva izrednih prevozov (predvsem gospodarskih prevozov nevarnega blaga) in humanitarnih pošiljk;
- neposredno varovanje prireditev na cestah, ki potekajo na območju več policijskih uprav;
- opazovanje iz helikopterjev, ki poteka sočasno na območju več policijskih uprav ali ob zahtevnejših varovanjih varovanih oseb;
- pomoč policistom Urada za varnost in zaščito pri spremstvih varovanih oseb po cestah;
- izpopolnjevanje in usposabljanje policistov drugih enot za nadzore nad prevozi oseb in blaga ter za delo z digitalnimi tahografi,
- pregledovanje podatkov iz digitalnih tahografov v vozilih kršiteljev, ki so jih obravnavali policisti drugih enot, ter pripravljanje izpisov za izvedbo ustreznih ukrepov;
- sodelovanje pri usposabljanjih za PROVIDO ter pri usposabljanjih novih policistov;
- sodelovanje pri preventivnih akcijah in javnih predstavitvah policije in pri snemanju policijskih postopkov; - druge naloge po odločitvi vodstva Uprave uniformirane policije.
Tehnična oprema
Policisti pri ugotavljanju kršitev cestnoprometnih predpisov in drugih nalogah uporabljajo različno tehnično opremo ter pripomočke:
- vozila z vgrajenim videonadzornim sistemom PROVIDA (v civilnih in belo-modrih vozilih),
- opremo za ugotavljanje tehnične brezhibnosti motornih in priklopnih vozil, tj. različne merilnike (emisije izpušnih plinov, temperature zavorne tekočine, jakosti zvoka, profila pnevmatik, brezhibnosti povezovalnih sklopov motornih in priklopnih vozil) in regloskop,
- opremo in programe za pregled podatkov iz digitalnih in analognih tahografov,
- opremo za tehtanje motornih in priklopnih vozil s programom za obdelavo teh podatkov,
- stacionarne merilnike hitrosti s pripadajočo opremo za obdelavo podatkov,
- drugo tehnično opremo, na primer višinske in tračne metre, digitalne fotoaparate in videokamere.
Ukrepi policistov in obravnavane kršitve - statistični podatki
Od vzpostavitve prekrškovnih organov v policiji konec leta 2005 so policisti SENP izvedli 25.085 postopkov z vozniki in drugimi udeleženci v cestnem prometu ter pri tem ugotovili 23.762 kršitev različnih predpisov.
Na podlagi ugotovljenih kršitev je bilo izdanih 20.992 plačilnih nalogov, na kraju prekrška je bilo izrečenih 1.133 glob, izdanih odločb v hitrem postopku in obdolžilnih predlogov (poslanih pristojnim okrajnim sodiščem) pa je bilo 1.637.
Med izstopajočimi kršitvami so obravnavali tudi dve ťrekordniŤ prekoračitvi hitrosti, in sicer je en voznik na avtocesti drvel s povprečno hitrostjo, bistveno večjo od 230 km/h (izmerjeno s PROVIDO), drugi pa mimo stacionarnega merilnika hitrosti s hitrostjo več kot 200 km/h.
Obravnavali so tudi preobremenjeno vozilo, ki je tehtalo skoraj 60 ton (dovoljenih 40 ton), in prekoračitev hitrosti skupine vozil, ki so se mimo stacionarnega merilnika hitrosti po klancu navzdol peljale s hitrostjo 134 km/h (dovoljenih 80 km/h).
Med posebnostmi je bilo tudi prijetje voznikov dveh tujih ukradenih osebnih vozil visokega cenovnega razreda.
Več informacij o delu enote tudi v reportaži, objavljeni na spletni strani policije 28. 5. 2008:Specializirana enota za nadzor prometa - prometniki, ki svoje delo opravljajo s srcem