Sorodne objave

 

Slovenska policija trenutno opravlja nadzor nad prevozom nevarnega blaga na več načinov. Najprej ob rednem delu, ko se policisti - ob vseh drugih policijskih nalogah - odločijo za podrobnejšo kontrolo prevoza nevarnih snovi, kar se največkrat zgodi, ko npr. s tehničnimi napravami ugotovijo prekoračitev hitrosti, ali opazijo vozilo, ki ni označeno s predpisanimi znaki, in podobno.

V takšnih primerih se torej odločijo tudi za podrobnejšo kontrolo vozila, voznika in predpisane opreme, kot jih zahteva Zakon o prevozu nevarnega blaga.

Dosledna kontrola vozil, ki prevažajo nevarno blago, se opravlja tudi na mejnih prehodih, preko katerih v našo državo vstopajo takšna vozila. V primeru ugotovitev hujših kršitev predpisov s področja prevozov nevarnega blaga, se vozilu zavrne vstop v Slovenijo.

Slovenska policija večkrat letno načrtuje poostrene nadzore, namenjene izključno tej kategoriji prevozov. Za te nadzore so pripravljeni posebni načrti, vanje pa so poleg večjega števila policistov vključeni tudi predstavniki inšpekcijskih služb. V teh primerih gre za podrobne preglede vozil, tudi tovora, ustreznost dokumentacije, kontrolo psihofizičnega stanja voznika, kontrolo usposobljenosti za opravljanje takšnih prevozov, preverjanje preobremenjenosti (vsa vozila so stehtana) in drugih pogojev, ki morajo biti ob tem izpolnjeni. V takšnih nadzorih sodelujejo predvsem policisti Specializirane enote za nadzor prometa in policisti Prometnih policijskih postaj, ki so posebej usposobljeni za izvajanje takšnih podrobnejših kontrol.

Kontrola tovrstnega prevoza pa je od leta 2000 vključena tudi v mednarodno akcijo "Morska deklica", ki je namenjena vsem vrstam tovornega transporta po evropskih cestah. Pri tem nadzoru poleg inšpekcijskih služb sodeluje tudi Carina. Akcija usklajeno in koordinirano poteka na območju celotne Evropske unije, v tovrstnih nadzorih pa aktivno sodeluje tudi slovenska policija.


Kakšne so prepovedi za cisterne in kakšne so pristojnosti policije?

Posamezne omejitve določa Odredba o omejitvi prometa na cestah v Republiki Sloveniji Uradni list Republike Slovenije 38/99 in 100/99. S to odredbo je na cestah oziroma odsekih cest v Republiki Sloveniji v času in vremenskih razmerah, določenih v tej odredbi, omejen promet:

  1. tovornih vozil in skupin vozil, katerih največja dovoljena masa presega 7.500 kg;
  2. traktorjev, motokultivatorjev, delovnih strojev in vprežnih vozil;
  3. tovornih vozil in skupin vozil z zaprto nadgradnjo ali ponjavo, zgibnih in dvonadstropnih avtobusov ter bivalnih vozil in bivalnih priklopnikov, razen lahkih tovornih vozil, ki so izvedena na osnovi osebnih avtomobilov.


Za vozila iz 1. in 2. točke je prepovedan promet vse leto:

  • vsako nedeljo, praznik ali dela prost dan od 6. do 22. ure,
  • v petek pred veliko nočjo od 14. do 22. ure.


Od 15. junija do 5. septembra (turistična sezona) je prepovedan promet za vozila iz prejšnjega odstavka tudi vsako soboto od 6. ure do 13. ure.

Za vozila iz 2. točke 1. člena te odredbe je prepovedan promet tudi vsak dan ponoči.

Za vozila iz 3. točke je prepovedan promet na cestah oziroma odsekih cest v Republiki Sloveniji, na katerih piha močan veter.

V odredbi so natančno opredeljene ceste ter cestni odseki, kjer odredba velja, obenem pa opredeljene tudi izjeme.

Nadzor nad izvajanjem te odredbe izvaja policija. Na podlagi zakona o varnosti cestnega prometa (Uradni list RS 30/98) in dopolnitve 61/00, se voznika, ki krši navedeno, določilo kaznuje na mestu prekrška z denarno kaznijo 50.000 SIT.

Seveda pa morajo tovorna vozila za prevoz nevarnega blaga (tudi cisterne) izpolnjevati predpisane pogoje, ki so določeni v zakonu o prevozu nevarnega blaga. Ob morebitnih ugotovljenih kršitvah se voznika, prevoznika, nakladalca, pošiljatelja in organizatorja prevoza denarno kaznuje (40.000 SIT) oziroma se uvede postopek pri sodniku za prekrške. Če pa so ugotovljene hujše kršitve predpisov, se vozilo izloči iz prometa. Izvajanje omenjenega zakona je v pristojnosti policije.

Na cestah v Sloveniji se prevozi nevarnega blaga omejujejo s postavljeno prometno signalizacijo, podobno kot v večini evropskih držav.


Prevoz nevarnega blaga je omejen z naslednjimi prometnimi znaki:

  1. znak "prepovedan promet za cisterne" (II-8) označuje cesto oziroma tisti njen del, na katerem je prepovedan promet za vozila, s katerimi se v cisternah ali v več manjših posodah, katerih skupna prostornina presega prostornino, določeno za cisterno, prevažajo snovi, ki lahko onesnažijo vodo. Za cisterno se šteje posoda, katere prostornina presega 450 litrov. Iz te količine je izvzeto pogonsko gorivo v rezervoarju, ki je neposredno povezan z motorjem vozila ali z vgrajenimi napravami v vozilu, če rezervoar izpolnjuje pogoje predpisa ECE št. 34;
  2. znak "prepovedan promet za vozila, ki prevažajo eksplozivne ali lahko vnetljive snovi" (II-9) označuje cesto ali tisti njen del, na katerem je prepovedan promet za vozila, ki prevažajo eksplozivne snovi razreda 1, vnetljive pline razreda 2, vnetljive tekočine razreda 3, razen tistih, ki so uvrščene v embalažno skupino III, samoreaktivne trdne snovi razreda 4.1 in samoreaktivne organske perokside razreda 5.2, za katere je v ADR predpisana označitev z oranžno tablo;
  3. znak "prepovedan promet za vozila, ki prevažajo nevarno blago" (II-9.1) označuje cesto ali tisti njen del, na katerem je prepovedan promet za vozila, ki prevažajo nevarno blago, za katero je v ADR predpisana označitev z oranžno tablo;


Tudi vožnja po narodnih parkih je omejena s postavljeno prometno signalizacijo.

Podobnih ukrepov kot so jih uvedli v Republiki Hrvaški ne pripravljamo, saj so v nasprotju z Evropskim sporazumom o mednarodnem cestnem prevozu nevarnega blaga, katerega podpisnica je tudi Republika Slovenija.

 

Informacijo so pripravili v Sektorju za cestni promet Uprave uniformirane policije Generalne policijske uprave.

 

Miran Koren
Predstavnik policije za stike z javnostmi