Tudi v Sloveniji se pojavlja nov način t. i. keyless kraje vozil, pri katerem tatovi za zagon vozila uporabljajo brezkontaktne ključe. V policiji zato znova opozarjamo - zaščitite svoje vozilo.
Trendi na področju tatvin motornih vozil so se v zadnjih letih spremenili. Novi načini tatvin, nova orodja za izvajanje tatvin, novi načini zaslužka z avtomobilsko kriminaliteto se najprej pojavijo v zahodnih evropskih državah (v Nemčiji, Italiji, Franciji, Avstriji), čez leto ali dve pa tudi v Sloveniji. Novi modeli vozil so vedno bolj zaščiteni, zato imajo storilci vedno več težav. Ko pa odkrijejo pomanjkljivost v varnostnem sistem vozila in ko jim uspe izdelati ustrezno orodje, je za storilce izvršitev tatvine precej preprosta. Storilci za izvršitev tatvine vozila skoraj vedno uporabljajo računalniško opremo (prenosnik z ustreznim komunikacijskim kablom in programsko opremo) ali posebej prilagojene elektronske pripomočke, s katerimi onemogočijo ali "preslepijo" varovalni sistem vozila. Klasičnih tatvin z razbijanjem stekla, lomljenjem kontaktne ključavnice in spajanjem žic pod volanom praktično ne poznamo več.
Kraje vozil z brezkontaktnimi ključi tudi pri nas
Tudi v Sloveniji se je trend v zadnjih letih spremenil. Storilci kazniva dejanja tatvin osebnih vozil najpogosteje izvršujejo v nočnem času in na javnih, nezavarovanih parkirnih prostorih, predvsem v spalnih naseljih večjih mest, kjer je največ osebnih avtomobilov. Največ tatvin osebnih avtomobilov je na območjih Ljubljane, Kopra, Celja in Maribora. Storilci najpogosteje s silo vstopijo v notranjost vozila, s pomočjo elektronskih pripomočkov onemogočijo sistem za preverjanje prisotnosti in pristnosti ključa za zagon vozila oziroma elektronsko prilagodijo nov neoriginalen ključ, izdelajo tudi mehanski del ključa, s katerim vozilo odpeljejo s kraja.
Trenutno je največ tatvin vozil zaradi rezervnih delov. Storilci pri tem iščejo vozila srednjega in višjega cenovnega razreda. Večji del ukradenih vozil ostane v Sloveniji, manjši del pa jih prepeljejo v tujino. Tudi za vozila, ki so bila po tatvini prepeljana v tujino, smo ugotovili, da so bila kasneje prodana po kosih. Razlog je v tem, da je zaslužek storilca s prodajo delov večji, kot s prodajo celega ukradenega vozila. Prav tako pa je ukradenemu vozilu vedno težje spremeniti identiteto in ga legalizirati, kar je še eden od razlogov za porast prodaje po delih.
Od leta 2008 so bile tatvine v Sloveniji v porastu in v letu 2013 je bilo odtujenih nekaj več kot 1200 motornih vozil. Po letu 2013 pa tatvine vozil številčno upadajo. V letu 2016 je bilo odtujenih okoli 830 motornih vozil, v letu 2017 pa okoli 550, kar pomeni 32 % upad. Pri tem je treba upoštevati, da je glede na EU Slovenija država z eno nižjih stopenj avtomobilske kriminalitete. Najpogosteje odtujena vozila so osebni avtomobili znamke Renault (Clio), VW (Golf), BMW (serija 3) in Audi (A4, A3).
Statistični podatki glede tatvin vozil med letoma 2010 in 2017*
* Za leto 2017 so podatki iz tekoče evidence in še niso dokončni.
V evropskem prostoru so trenutno v ospredju tatvine vozil, pri katerih lastniki za odklepanje in zagon uporabljajo brezkontaktne ključe oziroma "keyless" sisteme. V tujini so se tatvine teh vozil pojavile pred dvema do tremi leti, konec lanskega leta pa smo jih zaznali tudi v Sloveniji. Sistem brezkontaktnih ključev je med znamkami in modeli vozil vedno bolj razširjen, zato je ogroženih vedno več vozil.
Sistem brezkontaktnih ključev deluje tako, da ima lastnik vozila lahko ključ v žepu. Ko vozilo zazna, da se je lastnik vozilu dovolj približal, se le-to pri odpiranju vrat samodejno odklene. Ko voznik odpre vrata in se v vozilo usede, lahko zažene motor le s pritiskom na gumb. Ključ in vozilo si pri tem medsebojno izmenjujeta podatke, kar storilci izkoriščajo za izvedbo tatvine. Pri tem morata biti storilca najmanj dva. Prvi storilec s posebnim elektronskim pripomočkom najprej poišče oziroma zazna prisotnost brezkontaktnega ključa, npr. v plašču na obešalniku v lokalu, v plašču lastnika v trgovini, na omarici v predsobi hiše ali stanovanja itd. Z aktiviranjem te elektronske naprave nato podaljša signal ključa do drugega dela naprave, ki jo ima drugi storilec, ki je v neposredni bližini vozila. Vozilo si nato s pomočjo obeh delov elektronske naprave izmenja podatke s ključem, ki je sicer od vozila preveč oddaljen. Drugi storilec vozilo najprej odklene, se v vozilo usede in zažene motor. V tem trenutku lahko prvi storilec zapusti bližino brezkontaktnega ključa, drugi storilec pa se z vozilom odpelje s kraja. Pri tem mora paziti, da mu vozilo ne ugasne, saj ga ne bi več mogel zagnati.
Ljubljanski policisti konec lanskega leta prijeli tri poljske državljane, ki so izvrševali tatvine vozil s sodobnimi pripomočki
V začetku lanskega novembra so ljubljanski policisti v Ljubljani prijeli tri državljane Poljske, ki so na opisan način v Ljubljani odtujili dve vozili, in sicer BMW 530 in Mercedes Benz S 350. Obe vozili sta bili najdeni ter vrnjeni lastnikoma. Osumljeni storilci so bili s kazensko ovadbo predani preiskovalnemu sodniku, ki je zoper vse odredil pripor.
Najdeno ukradeno vozilo Mercedes Benz S 350
V okviru policijske preiskave so bile na podlagi odredbe preiskovalnega sodnika opravljene tri hišne preiskave, pri katerih so bili najdeni posamezni deli omenjenih odtujenih vozil, avtomehanično orodje, komunikacijska sredstva ter tudi naprava, ki se uporablja za opisani način izvrševanja tatvin vozil.
Kombinirano vozilo storilcev, v katerem so deli razstavljenega vozila Mercedes Benz S 350.
Policija je nadaljevala preiskavo in na podlagi zavarovanih sledi uspešno identificirala še četrtega osumljenega, prav tako državljana Poljske. Omenjeni je skupaj s prijetimi osumljen tatvine osebnega avtomobila BMW X5, ki je bil odtujen sredi lanskega oktobra na območju Ljubljane. Prav tako obstajajo razlogi za sum, da je skupina poljskih državljanov na opisan način izvršila tudi tatvino osebnega avtomobila AUDI RS6 sredi lanskega septembra v Ljubljani.
Orodje, ki je bilo zaseženo prijetim poljskim storilcem.
Drugih tatvin motornih vozil, ki bi bila v letu 2017 izvršena na opisan način, nismo obravnavali.
Ključno je samozaščitno ravnanje lastnika vozila
Lastnik vozila se proti opisanemu načinu izvršitve tatvine lahko zaščiti tudi sam, in sicer tako, da:
- vozilo parkira v garaži,
- ključe shrani v posebno torbico ali škatlo, ki onemogoča oddajanje elektromagnetnega valovanja in s tem komunikacijo z elektronsko napravo za tatvine vozil,
- v vozilo namesti dodatno elektronsko ali mehansko varovalno napravo,
- se obrne na pooblaščen servis in se pozanima o morebitnih nadgradnjah za vozilo, ki so lahko programske ali mehanske, saj proizvajalci nenehno izpopolnjujejo sisteme varovanj vozil,
- se na pooblaščenem servisu dogovori za izklop sistema brezkontaktnega ključa, vendar v tem primeru izgubi tudi nekaj udobja pri uporabi vozila.
Pri tem lastnike vozil opozarjamo, da imajo nekatera dražja vozila že tovarniško vgrajen sistem spremljanja vozila, ali pa ga je mogoče ob nakupu vozila naročiti kot dodatno opremo. Ta omogoča, da lahko lastnik vozilo najde na parkirišču, ali da ga spremlja v prometu (preko spletne strani ali mobilne aplikacije). Sistem mora aktivirati lastnik vozila, kar naredi običajno pri pooblaščenem prodajalcu ali serviserju.
Na spletnih straneh policije najdete nekaj preventivnih nasvetov, kako zaščititi svoje vozilo:
Nekaj informacij o t. i. keyless kraji vozil je na spletnih straneh nemške avto-moto zveze (ADAC).V prispevku (v nemškem jeziku) je objavljen tudi seznam ogroženih vozil ter posnetka tatvine osebnega vozila in motornega kolesa: