Sorodne objave

 

Jesen prehaja v zimo, ki nam bo postregla z mrazom, ledom in snegom. Glede na spremenjene vremenske razmere moramo udeleženci v prometu, predvsem vozniki motornih vozil, računati na možnost hitre in nenadne spremembe voznih razmer.

Ob spremenjenih voznih razmerah je temeljni pogoj za varno udeležbo v prometu ustrezna zimska oprema motornega vozila, za kar moramo pravočasno poskrbeti.

Zakon o varnosti cestnega prometa v 100. členu določa, da morajo biti motorna vozila pozimi in v zimskih razmerah opremljena s predpisano zimsko opremo. Kaj je zimska oprema in zimske razmere je podrobneje opredeljeno v podzakonskih predpisih.

4. člen Odredbe o omejitvi prometa na cestah v Republiki Sloveniji predpisuje, da morajo imeti vozila na cestah v Republiki Sloveniji med 15. novembrom in 15. marcem naslednjega leta (pozimi) in od tedaj, ko se ob sneženju sneg oprijema vozišča ali ob poledici, do takrat, ko pristojna služba za vzdrževanje cest sporoči, da je cesta normalno prevozna in primerna za promet vozil (zimske razmere), predpisano zimsko opremo. Zimske razmere na cesti so tudi, ko je vozišče zasneženo ali poledenelo (snežna ali ledna deska), čeprav ne sneži.

Na cestah v Republiki Sloveniji, na katerih so zimske razmere, je prepovedana vožnja za tovorna vozila s priklopnimi vozili, za vozila, ki prevažajo nevarne snovi in za izredne prevoze.

Po 8. in 9. členu Pravilnika o napravah in opremi vozil v cestnem prometu se kot zimska oprema motornih vozil smatrajo:

  1. pri dvoslednih motornih vozilih z največjo dovoljeno maso, ki ne presega 3.500 kg, in njihovih priklopnikih:
    • zimske pnevmatike na vseh kolesih ali
    • poletne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige za pogonska kolesa ali verigam enakovredni pripomočki. Vozila s štirikolesnim pogonom morajo imeti v primeru stalnega pogona snežne verige vsaj za zadnjo os in v primeru priklopljivega pogona vsaj za stalno vklopljeno os. Pogoji za uporabo snežnih verig so izpolnjeni takrat, ko je na vozišču toliko snega, da pnevmatika med vožnjo ne pride v stik s površino vozišča (za pnevmatiko ostaja snežena sled).
  2. pri dvoslednih motornih vozilih z največjo dovoljeno maso, ki presega 3.500 kg, in njihovih priklopnikih:
    • zimske pnevmatike najmanj na pogonskih kolesih ali
    • poletne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige za pogonska kolesa ali verigam enakovredni pripomočki. Vozila s štirikolesnim pogonom morajo imeti v primeru stalnega pogona snežne verige vsaj za zadnjo os in v primeru priklopljivega pogona vsaj za stalno vklopljeno os. Poleg tega morajo imeti ta vozila v opremi še lopato.
  3. Kanali dezena pnevmatik, ki štejejo v zimsko opremo, morajo biti globoki najmanj 4mm.

  4. Zimske pnevmatike so tiste pnevmatike, ki imajo na robu proizvajalčevo oznako "M+S".

  5. Ne glede na pogoje iz prejšnjih odstavkov, so za zimsko opremo vozil, ki so v prometu v priobalnem območju Slovenije, primerne tudi poletne pnevmatike z globino kanalov dezena najmanj 2 mm. Priobalno območje je območje, ki ga omejuje obala Jadranskega morja, meja z Republiko Italijo, meja z Republiko Hrvaško ter naslednje ceste, ki so vključene v to področje:
    • G 1-7 mejni prehod Krvavi potok - Kozina;
    • G 1-10 Kozina - Kastelec in
    • R3-623 Kastelec - Podgorje - meja z Republiko Hrvaško.


Pnevmatike na vozilih, ki dosegajo hitrost nad 40 km/h morajo biti enake velikosti, vrste (poletne, zimske, terenske) in zgradbe (radialne, diagonalne), na isti osi pa tudi iste nosilnosti, hitrostnega razreda ter istega proizvajalca in dezena (vzorec tekalne površine), kar opredeljuje 4. člen Pravilnika o napravah in opremi vozil v cestnem prometu.

Policisti pri kontroli voznikov in vozil v cestnem prometu preverjajo tudi opremljenost vozil s predpisano zimsko opremo. Voznik, ki nima ustrezne zimske opreme se po 100. členu Zakona o varnosti cestnega prometa kaznuje z denarno kaznijo 20.000 SIT.

V primeru kršenja Odredbe o omejitvi prometa na cestah v Republiki Sloveniji, ki prepoveduje vožnjo za tovorna vozila s priklopnimi vozili in za vozila, ki prevažajo nevarne snovi ter izredne prevoze ob zimskih razmerah, pa se voznik kaznuje z denarno kaznijo 50.000 SIT, odgovorna oseba pravne osebe pa z najmanj 500.000 SIT.

 

NASVETI VOZNIKOM

Priprava motornega vozila na zimo naj zajema tudi pregled drugih naprav in opreme vozila. Poleg pnevmatik, zavor, krmilnega mehanizma in luči je tu še vrsta drugih naprav, ki jih mora uporabnik vozila občasno, pred zimo pa pravočasno in skrbno preveriti:

  • akumulator - pregledati, očistiti in namazati je treba kabelske priključke ter preveriti stanje elektrolita v celicah;
  • hladilni sitem - preveriti je potrebno gostoto in raven hladilne tekočine;
  • sistem za dovod zraka v vozilo - priporočljivo je preveriti ali se v sistemu nahajajo tujki (smeti ali posušeno listje);
  • olje v motorju - gladina olja mora vedno segati med obe oznaki (max - min) na merilni palici;
  • sistem za močenje vetrobranskega stekla - preveriti je treba količino vode v posodi ter ji dodati zadostno količino sredstva proti zmrzovanju;
  • metlice brisalcev - preveriti njihovo izrabljenost in jih po potrebi zamenjati;
  • klinasti jermen - preveriti je treba stanje in napetost jermena, ki zagotavlja vrtenje alternatorja, črpalke hladilne tekočine in drugih naprav;
  • sistem za dovod goriva - pri vozilih z dizel motorjem je priporočljivo pregledati in po potrebi očistiti filter za gorivo;
  • tesnila vrat - če jih bomo občasno namazali z glicerinom, v mrzlih dneh kljub mokroti vrata ne bodo primrznila;
  • ključavnice na vratih in pokrovu prtljažnika - občasen vbrizg WD 40 ali podobnega penetrirajočega antikorozivnega sredstva bo preprečil pomrznjenje ključavnice.

Priporočila za vožnjo v zimskih razmerah in pozimi

  • hitrost vozila zmanjšajmo in ga prilagodimo razmeram ter stanju vozišča,
  • povečajmo varnostno razdaljo med našim vozilom in vozilom, ki vozi pred nami,
  • zavirajmo narahlo in po potrebi postopno, z večkratnim pritiskom na stopalko,
  • ne spreminjajmo smeri vožnje sunkovito, saj vsako tako ravnanje lahko povzroči zanašanje vozila.


Podobno velja tudi za sunkovito speljevanje:

  • zelo pomembna je izbira pravilnega prestavnega razmerja, ker lahko premajhna moč na pogonskih kolesih zmanjša učinkovitost vodenja vozila in onemogoči potrebne popravke smeri vožnje, prevelika pa povzroči zdrsavanje pogonskih koles in zanašanje vozila,
  • vozimo čim bolj enakomerno, brez premočnega pospeševanja ali zmanjševanja hitrosti,
  • posebej bodimo pozorni na izpostavljene dele ceste, kjer se pogosteje pojavlja poledica,
  • računajmo z daljšim časom potovanja, zato se od doma odpravimo prej kot običajno,
  • med vožnjo bodimo zbrani, predvsem pa strpni do drugih udeležencev v prometu. V takih razmerah je še posebno pomembna vozniška kultura, etika in solidarnost.

 

Analiza o varnosti cestnega prometa v zimskem času v letih 1995 - 2001

 

Informacijo so pripravili v Sektorju za cestni promet Uprave uniformirane policije Generalne policijske uprave.

 

Miran Koren
Predstavnik policije za stike z javnostmi