Letošnja mednarodna preventivna kampanja ob 25. maju, mednarodnem dnevu pogrešanih otrok, poteka pod sloganom Pomisli, preden objaviš. Namenjena je namreč ozaveščanju o temi, ki je v zadnjih letih vse bolj problematična za otroke in mladoletne osebe; tj., deljenju "golih" fotografij, ki so jih ustvarili otroci in mladoletniki sami ali njihovi bližnji.
Posledice na videz lahkotnih, neškodljivih odločitev in dejanj so lahko zelo hude
Mednarodni preventivni kampanji Pomisli, preden objaviš, se danes pridružujemo tudi v slovenski policiji, in sicer v sodelovanju z evropsko mrežo policijskih strokovnjakov PEN-MP (v ang. Police Expert Network on Missing Persons) in nevladno organizacijo Amber Alert Europe.
Cilj letošnje kampanje je med ljudmi povečati zavedanje o možnih posledicah. Poleg sramu, tesnobnosti, jeze in samoobtoževanje so pri mladostniku pogosto prisotna tudi samomorilna ali samopoškodovalna vedenja. Oškodovani mladostnik lahko doživi izključitev iz družbe, posnetki in fotografije pa lahko škodijo njegovemu dobremu imenu.
Video: Pomisli, preden objaviš
Videoposnetek in plakati letošnje kampanje, ki so jih ustvarili pri mednarodnem marketinškem podjetju Innocean Berlin v sodelovanju z Zauberberg Productions, prikazujejo za mnoge sicer neko primerno situacijo: ljubeči starši, ki s prijatelji in družino delijo srčkane fotografije svojih golih otrok. Kampanja sicer ni namenjena preprečevanju staršem, da bi fotografirali svoje otroke, temveč ozaveščanju otrok in najstnikov, da nikomur ni mogoče zaupati svojih golih fotografij, niti svojim staršem.
Problematika deljenja "golih" fotografij je zaskrbljujoče naraščajoča po vsem svetu
V času pandemije covida-19 in skupaj z nenehno rastjo platform družbenih medijev se je povečala količina golih najstniških fotografij, ki so dnevno naložene in deljene na spletu. Po podatkih fundacije IWF (ang. Internet Watch Foundation) se je to od leta 2019 povečalo za kar 77 odstotkov. Gre za izredno zaskrbljujoče vedenje, ki je med mlajšimi generacijami postalo običajno do te mere, da je eden od treh najstnikov povedal, da je videl "gole" fotografije oseb, za katere je vedel, da niso privolile v objavo in delitev.
Damjan Miklič: "Zaradi izključenosti iz družbe vrstnikov kot posledice neprimernih spletnih objav lahko otroci tudi dejansko pobegnejo od doma"
Damjan Miklič iz Uprave kriminalistične policije in predsednik evropske mreže policijskih strokovnjakov za pogrešane osebe PEN-MP opozarja, da otroci v današnjih časih ne izginejo samo z otroških igrišč, s sprehoda v gozdu, iz mestnega parka, na poti do šole ali drugih krajev, temveč se lahko izgubijo tudi na spletu.
Zato je zelo pomembno, da so seznanjeni pred nevarnostmi, ki jim pretijo na spletu, in da razumejo možnost nastanka posledic, do katerih pride zaradi trenutnega vzgiba pošiljanja ali objave "gole" fotografije. Izključevanje iz domačega okolja ali družbe sovrstnikov pa je tudi eden izmed pogostejših razlogov za dejanska pogrešanja otrok in mladostnikov.
Seksting med mladimi čedalje bolj problematičen. Lahko se celo sprevrže v kaznivo dejanje
O sekstingu govorimo, ko nekdo deli sporočilo s seksualno vsebino ali fotografijo oziroma posnetkom, na kateri je gol ali pomanjkljivo oblečen. To lahko poteka prek telefonov, tabličnih računalnikov, računalnikov in prek različnih aplikacij, spletnih strani, družbenih omrežij ali računalniških igric.
Seksting pa se lahko sprevrže tudi v kaznivo dejanje, kadar ne gre za posnetke, namenjene zabavi in zbliževanju, ampak za zlorabo, ki je kazniva (npr. izdelava in/ali izdelava posnetkov spolnih zlorab otrok, pridobivanje oseb, mlajših od 15 let, za spolne namene ipd.).
Frank Hoen: "Številni najstniki verjamejo, da bodo njihove fotografije ostale le pri prejemniku, a žal pogosto ni tako"
Frank Hoen, predsednik in ustanovitelj Amber Alert Europe: "Družbeni mediji in aplikacije za sporočanje postajajo vse bolj priljubljene med najstniki kot sredstvo za raziskovanje in izražanje svoje spolnosti. To vključuje tudi fotografiranje in deljenje svojih golih fotografij. Številni najstniki menijo, da je to popolnoma neškodljivo, in verjamejo, da bodo njihove fotografije ostale le pri prejemniku. Žal nas realnost uči, da pogosto ni tako. Želeli bi ozavestiti najstnike, da ima posredovanje takih fotografij lahko daljnosežne posledice za njihovo zdravje in dobro počutje ter lahko vodi tudi do spletnega izsiljevanja in prisile."
Spletno mesto kampanje: Thinkbeforeyoushare.eu
Ustvarjalci kampanje k težki temi pristopili s humorjem
Tokratno sporočilo z zelo občutljivo temo je sestavljeno v lahkotnem tonu, na kar se lahko naveže mlajša generacija. Ricardo Wolff, izvršni kreativni direktor podjetja Innocean Berlin, ki je ustvarilo vizualno podobo letošnje kampanje, pravi: "Humor je pogosto najboljši način za obravnavo resne teme. Ko so nas prijatelji pri Amber Alert Europe prosili, naj razvijemo koncept za ozaveščanje mladostnikov, ki delijo 'gole' fotografije, smo se odločili za humoren način, vendar z močnim in resničnim sporočilom. Z upodobitvijo 15-letne slavljenke, katere samopodoba se topi pred njenimi očmi, medtem ko njeni starši ponosno delijo njene 'gole' fotografije. Prepričan sem, da se bodo otroci smejali, a globoko v sebi bodo natančno vedeli, česa NE smejo početi od zdaj naprej."
Kam se lahko obrnete za več informacij?Če sumite ali zaznate, da je vaš otrok postal žrtev spletnega izsiljevanja, o tem obvestite najbližjo policijsko postajo ali pokličite policijo na telefonsko številko 113. O spletnih nevarnostih, ki prežijo na otroke, lahko najdete več informacij v naših naslednjih prispevkih: Najprej premisli, šele nato objavi: obeležujemo svetovni dan varne rabe interneta Za več nasvetov in informacij lahko obiščete tudi spletno točko osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje: Safe.si Premisli, preden se daš na net |
Povezane vsebine
Pogrešane osebe – informacije o postopku prijave in nasveti policije
Police Expert Network on Missing Persons