Na križišču Vodovodne in Slovenčeve ceste v Ljubljani je dne 7. 12. 2006 začela delovati testna naprava za kontrolo vožnje skozi rdečo luč, tip Traffistar SR520 (informacija z novinarske konference). Objavljamo ugotovitve po šestih mesecih njenega delovanja.
Traffistar SR520 je namenjen ugotavljanju vožnje skozi rdečo luč in prekoračitev hitrosti. Deluje na principu dveh induktivnih zank, ki zaznata vožnjo vozila. Na podlagi podatkov iz semaforja in znanih razdalj med zankama sistem ugotovi morebitno vožnjo skozi križišče pri rdeči luči in hkrati tudi preračuna hitrost vozila, ki je prevozilo zanki. To pomeni, da gre za napravo, ki vsakemu vozilu izmeri hitrost, in sicer ne glede na trenutno stanje semaforskih luči. Pri dokazovanju prekrška vožnje skozi rdečo luč naprava vedno zapiše dve fotografiji, eno pred STOP črto in drugo za STOP črto, podobno velja pri prekoračeni hitrosti, le da v tem primeru potrebujemo le eno fotografijo - fotografijo kršitelja.
Od 7. 12. 2006 oz. od začetka testiranja smo ugotovili, da:
- skozi križišče v smeri od Ljubljanskih mlekarn proti centru mesta Ljubljane pelje več kot 4.000 vozil dnevno;
- do 8. 5. 2007 smo ugotovili 726 voženj skozi rdečo luč, pri tem pa je treba opozoriti, da je naprava nastavljena tako, da se kot kršitev šteje, če vozilo prevozi zanko pred stop črto 0,8 sekunde po vklopu rdeče luči;
- število voženj skozi rdečo luč se je z začetnih šest ali sedem kršitev na dan zmanjšalo, tako da so bili tudi dnevi, ko jih naprava ni zabeležila. Ko pa smo na napravo namestili IR filter (blisk bliskavice ni več viden), se je število kršitev spet povečalo, kar kaže na to, da vozniki pozorno spremljajo delovanje naprave;
- največ kršitev smo, kot je bilo pričakovati, zaznali v prometnih konicah in pa takrat, ko je promet izredno redek (med vikendi, v večernih in nočnih urah), ugotovili smo tudi nekaj "stalnih kršiteljev";
- od 18. do 22. 1. 2007 smo preskusili tudi meritve hitrosti in obravnavali kar 677 prekoračitev.
Med testiranjem ni bilo težav z okvarami, daljinsko upravljanje in nadzor nad napravo sta bila uspešna in za policiste praktična. Ker naprava še nima meroslovnega statusa, torej ni tipsko odobrena in zato tudi nima potrdila o skladnosti s predpisi (ni overjen inštrument), so lahko policisti izvajali postopke skladno z Zakonom o varnosti v cestnem prometu le za ugotovljene kršitve voženj skozi rdečo luč, ne pa tudi za prekoračitve hitrosti.
Po naši oceni se je naprava izkazala za koristno pri zagotavljanju prometne varnosti v križišču. Mreža takih naprav bi bila učinkovita predvsem v večjih mestnih središčih, kjer je problematika voženj skozi rdečo luč, neupoštevanja pravil prednosti, prekratkih varnostnih razdalj, hitrosti ipd. največja. V prihodnje bomo o nabavi takih naprav razmislili v okviru finančnih zmožnosti, hkrati pa bomo za nabavo poskušali vzpodbuditi lokalne skupnosti. Zagotavljanje varnosti prometa je vsekakor naša skupna skrb.