Ta teden poteka preventivna akcijo za večjo varnost voznikov tovornih vozil in avtobusov. Aktivnosti policije in agencije za varnost prometa sta v današnji izjavi za javnost, ki je potekala na avtocestnem počivališču Lopata, predstavila mag. Simona Felser, v. d. direktorja Agencije za varnost prometa, in mag. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi.
Mag. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi, je ob tej priložnosti izpostavil: "Policisti v okviru mednarodne akcije Truck & Bus v tednu od 13. do 19. februarja pri voznikih tovornih vozil in avtobusov preverjamo spoštovanje cestnoprometnih pravil. Pozorni smo predvsem na kršitve, ki so povezane s časom trajanja vožnje ter obveznimi počitki in odmori voznikov, manipulacijami z zapisovalnimi napravami (tahografi) in tehnično brezhibnostjo vozil. Kontroliramo še ustreznost listin in pozornost namenjamo pravilnemu nalaganju in pritrditvi tovora ter preobremenjenosti vozil. Med akcijo preverjamo tudi, ali vozniki tovornih vozil med vožnjo na nedovoljen način uporabljajo mobilne telefone in ali so pripeti z varnostnim pasom.
Evropsko usklajeno akcijo Truck & Bus koordinira Roadpol (Evropska zveza prometnih policij), v Sloveniji pa so opisane aktivnosti del nacionalne preventivne akcije za večjo varnost voznikov tovornih vozil in avtobusov, ki jo vodi in koordinira Javna agencija RS za varnost prometa.
Policisti pri rednem delu prioritetno izvajajo nadzor nad tovornimi vozili in avtobusi. Nadzor tovornih vozil se izvaja na vseh cestah, na avtocestah pa s preusmeritvijo tovornih vozil na kontrolne točke. Nadzori avtobusov potekajo tudi na avtobusnih postajališčih, nadzori prevozov potnikov pa se izvajajo tudi na avtocestah in hitrih cestah.
Da je to potrebno, kažejo tudi rezultati nadzora policistov Specializirane enote za nadzor prometa in postaj prometne policije, ki so med 30. januarjem in 3. februarjem 2023, v različnih oblikah nadzora prometa kontrolirali več tovornih in priklopnih vozil ter avtobusov. Pri tem so ugotovili več različnih prekrškov s področja tehnične brezhibnosti vozil ter nalaganja in pritrjevanja tovora, pa tudi kršitve predpisanega počitka. Tovrstni prekrški lahko pripeljejo tudi do tako tragičnih prometnih nesreč, do kakršne je 3. februarja 2023, prišlo na pomurski avtocesti, v kateri so umrle tri osebe.
Večino prometnih nesreč voznikov tovornih vozil v Sloveniji povzročijo domači vozniki, vendar se delež zmanjšuje. V letu 2022 so tako domači vozniki tovornih vozil povzročili 933 prometnih nesreč oz. 57 % (60 % v letu 2018). Zaradi povzročitelja prometne nesreče, domačega voznika tovornega vozila, so v letu 2022 umrli 4 udeleženci cestnega prometa, 3 pa so umrli zaradi tujih voznikov tovornih vozil. V letu 2022 je bilo 69 % hudo in lažje telesno poškodovanih udeležencev zaradi domačih voznikov tovornih vozil.
V letu 2022 je bilo pri voznikih tovornih vozil ugotovljenih 38.088 kršitev cestnoprometnih predpisov (40.256 v letu 2021). Najpogostejše kršitve so bile povezane s hitrostjo - 9.974, uporabo mobitela - 6.191, neuporabo varnostnega pasu - 4.005, neustrezno varnostno razdaljo - 1.174 in nepravilnostmi na tovoru - 1.682.
Utrujenost voznika, neustrezno naložen tovor in neprilagojena hitrost so usodna kombinacija. Ob tej priložnosti znova opozarjamo vse voznike tovornih vozil in avtobusov - upoštevajte prometna pravila in omejitve hitrosti.
Med vožnjo obdržite ustrezno varnostno razdaljo. Ta je pri težjih tovornih vozilih daljša. Upoštevajte predpisan čas vožnje, odmorov in počitkov, in to ne le zaradi visokih kazni, ampak predvsem zaradi svoje varnosti in varnosti drugih udeležencev v cestnem prometu. Pomembno je namreč, da vozite spočiti in v ustreznem psihofizičnem stanju, saj lahko zmanjšana pozornost za volanom več desettonskega vozila pripelje do hude prometne nesreče. Zato primerno ukrepajte že ob prvih znakih zaspanosti: varno ustavite vozilo, privoščite si krajši spanec (15–20 minut), nato popijte kavo in šele zatem nadaljujte vožnjo!
Vedno se pripnite z varnostnim pasom! Če je voznik pripet, se ob trku zmanjša tveganje za smrt za 50 odstotkov. Tako kot je pomembno, da se pripnete za volanom, je pomembno tudi, da je pravilno in varno pripet vaš tovor. Ker za vsako vrsto tovora veljajo posebna pravila, se o njih pravočasno poučite."
Policisti Postaje prometne policije Celje so danes na počivališču Lopata izvajali poostren nadzor nad vozniki tovornih vozil in avtobusov.
Mag. Simona Felser, v. d. direktorja Agencije za varnost prometa, je uvodoma predstavila kratek pregled stanja prometne varnosti za leto 2022 na podlagi uradnih podatkov, v nadaljevanju pa je spregovorila o specifikah glede varnosti tovornih vozil in avtobusov ter podala opozorila glede udeležbe v prometu v pustnem času: "Policisti so na slovenskih cestah v letu 2022 obravnavali 18.714 evidentiranih prometnih nesreč, to je 10 % več kot v lanskem primerjalnem obdobju. Število prometnih nesreč s telesnimi poškodbami in smrtjo se je povečalo za 12 %. Po dveh letih, ki sta bila zaznamovani z epidemijo covida-19 in ukrepi za zajezitev le-te, je število prometnih nesreč ponovno naraslo na raven pred epidemijo. Beležimo pa kar 25 odstotkov manj smrtnih žrtev. V letu 2022 je umrlo 85 udeležencev cestnega prometa, kar je 29 oseb manj kot v letu 2021.
Vozniki tovornih vozil so bili v letu 2022 udeleženi v 2.546 prometnih nesrečah. Povzročili so vsako sedmo prometno nesrečo, to povprečje je zabeleženo tudi v zadnjih petih letih.
V nesrečah, ki so jih povzročili, je lani umrlo 8 oseb - od tega 6 voznikov tovornih vozil, 1 pešec in 1 potnik v tovornem vozilu. Delež umrlih zaradi voznikov tovornih vozil znaša 9 %. Ta delež je enak v zadnjem 5-letnem obdobju. Leta 2021 je bilo smrtnih žrtev zaradi voznikov tovornih vozil kar 17, tako da beležimo 53-odstotno zmanjšanje. Žal pa je bilo skoraj za tretjino več hudo telesno poškodovanih. V zadnjih 5 letih je zaradi voznikov tovornih vozil umrlo največ pešcev (10 oseb) ter voznikov tovornih vozil (20 oseb). 57 % prometnih nesreč so povzročili domači, 43 % pa tuji vozniki tovornih vozil. Delež tujih povzročiteljev se povečuje.
Zadnje poročilo Evropske komisije iz leta 2021, ki se nanaša na stanje varnosti prometa tovornih vozil in avtobusov izpostavlja, da je v Evropski uniji 14 % smrtnih žrtev zaradi voznikov tovornih vozil. Največ smrtnih prometnih nesreč se zgodi med tednom, v času dneva in na avtocestah. V Sloveniji se največ prometnih nesreč, ki jih povzročijo vozniki tovornih vozil pripeti v naselju z uličnim sistemom, kar 40 %, sledi avtocesta z 21 %.
Po kriteriju smrtnih žrtev zaradi voznikov tovornih vozil na milijon prebivalcev je bila Slovenija med letoma 2017 in 2019 žal v vrhu - 10,5 umrlih na milijon, EU povprečje je znašalo 7,3 umrlih na milijon. Veliko boljše je stanje pri voznikih avtobusov, saj lani niso povzročili nobene smrtne žrtve, v obdobju 2018-2021 pa skupaj 4 smrtne žrtve. Pri tem izpostavljamo, da od leta 2012 do konca leta 2022 ne beležimo smrtnih žrtev med potniki na avtobusih.
Po podatkih Evropske komisije iz leta 2018 je utrujenost dejavnik na evropskih cestah v približno 20 % nesreč, v katerih so udeležena tovorna vozila. Utrujenost voznikov predstavlja visoko tveganje - če spimo manj kot 5 ur na noč, se kar za 4,5-krat poveča verjetnost za udeležbo v prometni nesreči. Če ostanemo budni več kot 24 ur, delamo podobne napake, kot če bi imeli v krvi 1,0 mg/l alkohola. To izpostavljam predvsem zato, ker so policisti Specializirane enote za nadzor prometa nedavno pri voznikih tovornih vozil ter avtobusov ugotovili tudi kršitve predpisanega počitka. Pri tem je izstopal primer voznikov, ki sta brez počitka vozila kar 32 oziroma 37 ur.
Na tem mestu znova poziv vsem voznikom: V prometu ravnajte odgovorno. Spoštujte omejitve hitrosti, poskrbite za tehnično brezhibnost vozil, uporabljajte varnostni pas, odrecite se uporabi naprav in opreme, ki zmanjšujejo vašo pozornost.
Več informacij najdete v sporočilu za javnost na spletni strani Javne agencije RS za varnost prometa.