V letu 2002 se je na slovenskih cestah zgodilo približno enako število prometnih nesreč kot leta 2001. Umrlo je 9 oseb manj kot leto poprej (269), hkrati pa je bilo tudi 1.118 oseb manj hudo telesno poškodovanih.
Razmere so se izboljšale predvsem zaradi ugodnega stanja v pomladnih in poletnih mesecih, ki so s prometno varnostnega vidika vedno najbolj rizični. Tako je od maja do septembra 2002 na slovenskih cestah umrlo 133 oseb ali 49,4 % vseh.
V napovedi stanja, ki smo jo predstavili ob izdaji Usmeritev za delo policije na področju varnosti cestnega prometa v letu 2003, smo jasno opozorili, da bodo ti meseci tudi letos pomembno vplivali na varnost slovenskih udeležencev v cestnem promet. Predstavljajo namreč izstopajoče obdobje, v katerem se lahko število prometnih nesreč in teža njihovih posledic celo kritično poslabša v primerjavi z leti 2002 in 2001.
Slovensko javnost smo pred časom že opozorili, da se zimski čas in z njim povezane razmere na cestah poslavljajo, da se številčneje pojavljajo na cestah tudi drugi udeleženci v cestnem prometu ("ranljivejše" kategorije) in jim posredovali nekaj napotkov za ravnanja v prihodnosti.
Pričakovano in napovedano so se bojazni o slabšanju sicer ugodnega stanja prometnega varnosti pričele uresničevati v marcu in se bodo nedvomno nadaljevale v aprilu, ko se varnost ljudi v primerjavi z lanskim letom lahko poslabša.
Glede na trend, ki ga spremljamo nekaj let, in trenutno stanje pričakujemo, da bodo ogroženi predvsem kolesarji, ki bodo ob ugodnih vremenskih pogojih aprila "preplavili" slovenske ceste. Prvi stiki (po zimskem počitku) s prometom bodo značilni tudi voznike koles z motorjem in motornih koles. Ob teh ne moremo še mimo pešcev, ki marsikdaj tudi sami s svojim ravnanjem pripomorejo k nastanku nevarne situacije.
Kratek pregled dogajanja v zadnjih tednih (v marcu) naše napovedi samo potrjuje. Med žrtvami prometnih nesreč so tako pogostejši pešci (4), umrli pa so tudi kolesar, voznik kolesa z motorjem in voznik motornega kolesa. Poleg prometnih nesreč z najhujšim izidom, je zaskrbljujoč podatek, ki govori o odnosu voznikov (predvsem osebnih avtomobilov) do "ranljivejših" udeležencev v cestnem prometu. Med vzroki prometnih nesreč se namreč pogosteje pojavlja neupoštevanje pravil o prednosti do navedenih kategorij udeležencev v cestnem prometu. Tako opredeljen vzrok je v veliki meri povezan tudi z vidnostjo posameznika v cestnem prometu.
Ob napovedih in pričakovanju takšnega stanja je policija že januarja svoje aktivnosti usmerila predvsem v umirjanje hitrosti vožnje, nadzor nad psihofizičnim stanjem voznikov in nadzor nad vozniki koles z motorjem, motornih koles, kolesarji in pešci.
Varnost na naših cestah je problem vseh, ki smo kakorkoli udeleženi v prometu, in le skupaj lahko dosežemo, da bo varnost na slovenskih cestah dobra.
Informacijo so pripravili v Sektorju za cestni promet Uprave uniformirane policije Generalne policijske uprave.