Policisti bodo v prvem tednu v decembru aktivneje ukrepali za zaščito pešcev v prometu.
O ukrepih smo se odločali na podlagi analize o udeležbi pešcev v prometnih nesrečah v devetih mesecih letošnjega leta v primerjavi z enakimi obdobji preteklih let ter seznama aktivnosti, ki smo jih že izvajali.
V prvih devetih mesecih letošnjega leta je bilo število prometnih nesreč skoraj enako kot v primerjalnem obdobju lani. Nekoliko se je zmanjšalo število prometnih nesreč s smrtnim izidom, in sicer za 5 %, ter z materialno škodo za 3 %, povečalo pa število prometnih nesreč s telesnimi poškodbami - za 9 %.
V teh nesrečah je bilo udeleženih 57.202 (lani v enakem obdobju 57.420) oseb, umrlo je 204 (223) oseb, hudo telesno poškodovanih jih je bilo 1.251 (2.069), lahko telesno poškodovanih pa 9.045 (7.054). Prometnovarnostne razmere so bile v tem obdobju v skladu s pričakovanji in napovedmi. Manj ljudi je umrlo, nekoliko pa se je povečalo število telesno poškodovanih.
Pešci v prometnih nesrečah
Število pešcev, ki so bili udeleženi v prometnih nesrečah, se je zmanjšalo, in sicer jih je bilo v letu 2002 691, v letu 2001 pa 744.
skupno št. umrlih v prometnih nesrečah | št. umrlih pešcev | % | skupno št. hudo telesno pošk. v prom. nesrečah | št. hudo tel. pošk. pešcev | % | |
jan.-sept. 1999 | 267 | 41 | 15,4 | 1.453 | 174 | 12,0 |
jan.-sept. 2000 | 249 | 35 | 14,1 | 2.086 | 145 | 7,0 |
jan.- sept. 2001 | 221 | 27 | 12,2 | 2.069 | 168 | 8,1 |
jan.- sept. 2002 | 204 | 27 | 13,2 | 1.251 | 131 | 10,4 |
Tabela 1: Posledice prometnih nesreč
V povprečju je v zadnjih desetih letih umrlo 19,1 % pešcev od vseh umrlih v prometnih nesrečah. Za pešce so zlasti nevarni jesenski, zimski in zgodnje spomladanski meseci, zato so podatki za prvi devet mesecev pričakovano pod dolgoletnim povprečjem. V prvih treh mesecih je bila skoraj vsaka četrta žrtev prometne nesreče pešec, v drugem trimesečju vsaka 12, v tretjem trimesečju pa vsaka 10.
starost | jan.-sept. 1999 | jan.-sept. 2000 | jan.-sept. 2001 | jan.-sept. 2002 | ||||
število | % | število | % | število | % | število | % | |
do 7 let | 0 | 0 | 1 | 2,9 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 |
7 - 14 | 1 | 2,4 | 0 | 0 | 1 | 3,7 | 2 | 7,4 |
14 - 18 | 0 | 0 | 1 | 2,9 | 1 | 3,7 | 1 | 3,7 |
18 - 24 | 0 | 0 | 1 | 2,9 | 0 | 0,0 | 1 | 3,7 |
24 - 34 | 2 | 4,9 | 6 | 17,1 | 0 | 0,0 | 1 | 3,7 |
34 - 44 | 3 | 7,3 | 4 | 11,4 | 3 | 11,1 | 0,0 | 0,0 |
44 - 54 | 6 | 14,6 | 3 | 8,6 | 4 | 14,8 | 6 | 22,2 |
54 - 64 | 8 | 19,5 | 8 | 22,9 | 5 | 18,5 | 4 | 14,8 |
nad 64 let | 21 | 51,2 | 11 | 31,4 | 13 | 48,1 | 12 | 44,4 |
SKUPAJ | 41 | 100,0 | 35 | 100,0 | 27 | 100,0 | 27 | 100,0 |
V devetih mesecih letos sta v prometnih nesrečah umrla dva otroka in 1 mladoletnik, noben od njih ni bil povzročitelj nesreče. Opozoriti pa je potrebno na udeležbo starejših oseb kot pešcev v prometu. Iz starostnih skupin od 54 do 64 leta in nad 64 let je bilo 59,2 % (66,7 %) od vseh umrlih pešcev. Pešci iz teh dveh starostnih skupin so bili pogosto žrtve nesreče tudi zaradi svojih napak. Povzročili so 9 (8) ali 56,3% (44,4 %)od vseh prometnih nesreč, v katerih so izgubili življenje.
Splošno velja, da se najhujše prometne nesreče dogajajo ob vikendih. Pri prometnih nesrečah z udeležbo pešcev pa to splošno pravilo ne velja. Posledice med pešci so enakomerno porazdeljene preko celega tedna.
Največ pešcev je umrlo v naseljih z uličnim sistemom - 10 in naseljih brez uličnega sistema - 4. Petnajst pešcev je izgubilo življenje zaradi neprilagojene hitrosti voznika motornega vozila. Največkrat so izgubili življenje, ko so bilo vreme jasno - 18 oziroma oblačno - 7. Večina teh nesreč se je zgodilo v večernem času.
Alkoholiziranost pešcev
Od umrlih pešcev v letošnjem letu, ki so povzročili prometno nesrečo, so bili 3 (4) pod vplivom alkohola s povprečno koncentracijo 2,31 (2,09) g alkohola / kg telesne teže.
Med ostalimi umrlimi pešci so bili pod vplivom alkohola 3 (3), povprečna stopnja alkoholiziranosti je bila 1,43 (2,08) g alkohola / kg telesne teže.
Skupno je tako v letu 2001 umrlo 6 (7) pešcev, ki so bili pod vplivom alkohola ali 22,2 % (25,9 %). Zanje je značilna izredno visoka povprečna stopnja alkoholiziranosti. Delež alkoholiziranih peščev v letošnjem letu je nekoliko nižji kot je povprečje za vse umrle prometne udeležence.
UKREPI POLICIJE
Prometno varnost pešcev v devetmesečnem obdobju ocenjujemo kot dobro. Ker je bila v preteklih letih varnost pešcev daleč najslabša v zadnjem četrtletju, smo za to obdobje načrtovali večino aktivnosti policistov za "zaščito" pešcev.
Preventivni ukrepi:
- obiski vrtcev in prvih razredov osnovnih šol (predavanja, prikaz video kaset, vodenje otrok po varnih poteh ter preko prehodov za pešce),
- predstavitev problematike pešcev medijem na novinarskih konferencah in na radijskih ter TV postajah, priprava prispevkov za tiskane medije,
- predavanja po domovih za starejše občane in po društvih na temo varne hoja pešcev in izvajanje akcije STOPIMO IZ TEME,
- namestitev zloženk s preventivno vsebino po oglasnih deskah (pred sprejemnimi pisarnami različnih ustanov, čakalnicah zdravstvenih domov, kmetijskih zadrugah, bankah, poštah, krajevnih skupnostih ipd.),
- vzpodbuditev otrok v šolah in vrtcih za izdelavo in razstavo preventivnih plakatov z naslovi "Prevoz otrok", "Hoja otrok", "Obveznosti voznikov do otrok",
- obveščanje pristojnih služb, odgovornih za vzdrževanje in sanacijo nevarnih odsekov cest (predvsem cestnih površin namenjenih pešcem),
- dogovor s predstavniki bank in zdravstvenih domov, da se na oglasnih panojih bank in čakalnic zdravstvenih domov razstavijo slike otrok na temo "varnost pešcev v prometu",
- analiziranje stanja prometnih nesreč z udeležbo pešcev v zadnjih treh mesecih preteklega leta in priprava ukrepov za v prihodnje.
Represivni ukrepi:
- izvajanje poostrenih nadzorov nad hojo pešcev v in izven naselij, in sicer predvsem tam, kjer pešci pogosteje hodijo in niso zavarovani (ni pločnikov, javne razsvetljave),
- obveščanje policijskih patrulj o pešcih, ki predstavljajo nevarnost zase in za druge udeležence v prometu (policisti poskrbijo, da takšni s svojo udeležbo v prometu ne ogrožajo sebe in drugih v prometu),
- izvajanje poostrenih nadzorov nad uporabo rolerjev, rolk in skirojev v naseljih in izven naselja,
- pisno obveščanje staršev o vseh težjih kršitvah cestnoprometnih predpisov, ki jih storijo otroci,
- ugotavljanje nepravilnosti pešcev v prometu in nepravilnosti glede označevanja v času zmanjšane vidljivosti,
- represivno ukrepanje prilagojeno rezultatom analiz (časovno, krajevno, glede na starostne skupine in vrsta udeležencev),
- izvajanje meritev hitrosti na krajih, kjer vozniki motornih vozil zaradi nespoštovanja omejitev hitrosti ogrožajo pešce.
Informacijo so pripravili v Sektorju za cestni promet Uprave uniformirane policije Generalne policijske uprave.