S 1. septembrom se začenja novo šolsko leto. Na cestah bomo pogosteje kot med počitnicami srečevali otroke. Otroci so kot prometni udeleženci nepredvidljivi, prometne predpise si razlagajo po svoje, predvsem pa ne znajo pravilno oceniti razdalj in hitrosti vozil. Zaradi tega moramo za njihovo varnost skrbeti predvsem drugi.

Zagotavljanje varnosti otrok je v prvih septembrskih dneh ena najpomembnejših nalog policije. V skladu s svojimi strateškimi usmeritvami na področju zagotavljanja varnosti cestnega prometa bodo policisti tudi letos ob začetku šolskega leta izvedli že ustaljene aktivnosti. Veliko energije, sredstev in znanja bodo vložili v preprečevanje nesreč. Poleg tega pa bodo s stalno navzočnostjo ob šolah in šolskih poteh prispevali k umirjanju prometa, delovali pa bodo tudi svetovalno.

Otroci in mladoletniki spadajo v t.i. skupino šibkejših prometnih udeležencev, saj se zelo redko pojavljajo kot povzročitelji prometnih nesreč. Zaradi tega morajo vozniki nanje še posebej paziti. Policijsko preventivno in represivno delo je usmerjeno predvsem v problematiko otrok in mladoletnikov kot potnikov in nadzoru upoštevanja prometnih predpisov voznikov na območjih, kjer se otroci najpogostejše zadržujejo.


1 PROMETNA VARNOST OTROK IN MLADOLETNIKOV

tabela01


V zadnjih petih letih in prvih sedmih mesecih letošnjega leta je v prometnih nesrečah umrlo 1.580 oseb, od tega je bilo 112 ali 7,1 % otrok in mladoletnikov. V zadnjih letih se število umrlih otrok in mladoletnikov v prometnih nesrečah zmanjšuje. Izjema je bilo leto 1999.


Umrli otroci in mladoletniki v prometnih nesrečah po vrsti udeleženca

tabela02


Otroci in mladoletniki so najpogosteje udeleženi v prometnih nesrečah kot potniki, saj jih je za posledicami prometnih nesreč v preteklih dveh letih umrlo 10, kar znaša 38,4 % vseh umrlih iz teh starostnih skupin. Podatki nedvoumno kažejo, da je prepričanje o ogroženosti otrok kot pešcev v prometu zmotno. Za varnost otrok in mladoletnikov so torej odgovorni predvsem starejši (ponavadi starši), ki jih vozijo kot potnike v vozilih brez uporabe ustreznih otroških sedežev in nepripete z varnostnim pasom. Zlasti med starejšimi mladoletniki pa se v zadnjem obdobju povečuje število žrtev med vozniki motornih koles in osebnih avtomobilov.


Udeleženci/povzročitelji

V letu 2003 je bilo v prometnih nesrečah udeleženih skupno 2.466 otrok in mladoletnikov, od katerih jih je 12 umrlo, 180 jih je bilo hudo, 1.476 pa lahko telesno poškodovanih. 788 otrok in mladoletnikov je nesrečo preživelo brez poškodb. V 741 primerih so bili povzročitelji prometne nesreče.

V letu 2003 je bil eden v nesreči umrli otrok povzročitelj prometne nesreče, med umrlimi mladoletniki jih je 5 povzročilo prometno nesrečo, hudo telesno poškodovanih otrok in mladoletnikov - povzročiteljev prometnih nesreč je bilo 72 (40,0 % vseh), lahko telesno poškodovanih pa 326 (21,9 % vseh).


Prometne nesreče ob začetku šolskega leta

V preteklih letih se v prvih desetih šolskih dneh ni zgodilo veliko prometnih nesreč (najmanj leta 1999 - 15, največ leta 1996 - 38, leta 2003 - 29). V tem obdobju leta 2003 so bili na poti v oziroma iz šole v prometnih nesrečah trije otroci in dva mladoletnika lahko poškodovani, dva otroka pa hudo telesno poškodovana.

 

2 AKTIVNOSTI POLICIJE OB ZAČETKU ŠOLSKEGA LETA

Aktivnosti policije so razdeljene v tri sklope:

2.1 Pred začetkom šolskega leta (nekatere naloge so že bile opravljene)

  • policijske enote bodo pregledale cestnoprometno signalizacijo v okolici šol in o ugotovitvah obvestile upravljalce cest,
  • v razgovorih z vodstvi šol bodo opozorili na dolžnost varovanja otrok pri prihodu v šolo in odhodu iz nje,
  • z vodstvi šol bodo policijske enote pregledale načrte varnih poti v šolo in predlagale morebitne spremembe prometne ureditve,
  • policijske enote bodo pridobile informacije o vsakodnevnih organiziranih prevozih otrok v in iz šole.


2.2 V prvih šolskih dneh

  • policisti bodo sodelovali na roditeljskih sestankih staršev prvošolčkov in predavali o prometni varnosti ter spremljali prvošolčke po šolskih poteh, jim svetovali in učili pravilne udeležbe v prometu,
  • policisti bodo sodelovali v učnem procesu v osnovnih šolah (prometna vzgoja). Učencem bodo pojasnili, kako naj se varno vključujejo v promet,
  • skupaj s Svetom za preventivo in vzgojo v cestnem prometu RS in Rdečim križem bodo sodelovali v izvedbi preventivnih aktivnosti,
  • v okolici šol bodo policisti izvajali poostrene nadzore, pri čemer bo glavni cilj umirjanje prometa (nadzor hitrosti), še posebej v času prihoda učencev v šolo in odhoda domov,
  • policisti bodo pozorni na varno hojo otrok in prečkanje ceste, opremljenost prvošolčkov z rumenimi ruticami in z odsevnimi telesi ob zmanjšani vidljivosti, brezhibnosti koles, koles s pomožnim motorjem in koles z motorjem,
  • policisti bodo opravljali poostrene nadzore tehnične brezhibnosti vozil, s katerimi se bodo učenci prevažali v šolo in iz šole domov in ob tem dosledno ukrepali,
  • pri prihodu otrok v šolo bodo policisti kontrolirali obvezno uporabo zaščitne čelade,
  • policisti bodo preverjali uporabo varnostnih pasov in dodatne opreme za privezovanje otrok pri vozilih, s katerimi bodo starši pripeljali otroke v šolo.


2.3 Preko celega šolskega leta

  • Policisti bodo nadzirali brezhibnost avtobusov, s katerimi se otroci organizirano prevažajo v šolo in voznike teh avtobusov,
  • ob najbolj kritičnih urah in na kritičnih mestih bodo nadzirali odnos voznikov do otrok ter nadzirali varnost otrok kot pešcev in kolesarjev,
  • občasno bodo nadzirali organizirane šolske prevoze otrok ter prevoze otrok, ki jih opravljajo njihovi starši,
  • stalno bodo sodelovali z mentorji prometne vzgoje in vodstvi šol,
  • sodelovali bodo pri izvedbi kolesarskih izpitov,
  • sodelovali bodo pri ostalih aktivnostih, ki bodo z vodstvi šol oziroma s starši dogovorjene tekom leta.

 

Informacijo so pripravili v Sektorju prometne policije Uprave uniformirane policije Generalne policijske uprave.