V zraku burduš, na cesti pod njim vozilo milice in policist med kontrolo prometa

Letalska policijska enota se uvršča med starejše tovrstne enote v Evropi. Za njen začetek šteje 19. maj 1967, saj je na ta dan takratna milica dobila prvi helikopter. V nadaljevanju je na kratko opisan razvoj policijskega letalstva v Sloveniji.

Leto 1967. Ustanovitev enote in prvi helikopter

Leta 1967 je milica (sedanja policija) v uporabo prejela prvi helikopter. To je bil trisedežni helikopter tipa Agusta Bell AB 47/J-2A. Piloti Letalske enote milice in reševalci so ga poimenovali "burduš". Kupljen je bil za podporo policiji pri rednih policijskih nalogah na ravninskem terenu, 24. marca 1968 pa je že sodeloval pri reševanju v gorah. Na pobočju pod Mojstrovko je snežni plaz takrat zasul šest turnih smučarjev, helikopter pa je iz Koče na Gozdu na Vršiču v okviru reševanja v dolino uspešno prepeljal huje poškodovano osebo. To je bilo prvo helikoptersko reševanje v slovenskih gorah in velja za začetek razvoja helikopterskega gorskega reševanja v Sloveniji. Na svojo zadnjo nalogo je bil napoten leta 1984, od leta 2017 pa je del zbirke Muzeja slovenske policije in del stalne razstave v Slovenskem planinskem muzeju v Mojstrani. Več: Burduš, legendarni policijski helikopter, odslej v Slovenskem planinskem muzeju v Mojstrani

20221202_125320.jpg Burdus_leta_1968.jpg Priprave_na_resevanje.jpg

burdus_P9260176-Edit.jpg ekar_3040.jpg slika4_sodelovanje_z_vodniki_sluzbenih_psov.jpg

slika_04.jpg slika_07.jpg

Leto 1972. Drugi helikopter: Agusta Bell AB-206 Jet Ranger

Julija 1972 se je policijski helikopterski floti pridružil nov helikopter tipa Agusta Bell AB-206 Jet Ranger. Helikopter je bil zmogljivejši od prejšnjega, zato se je razširila tudi dejavnost enote. V poznejših letih je enota dobila še pet takšnih helikopterjev, od katerih se dva še danes uporabljata za šolanje policijskega letalskega osebja in manj zahtevne policijske naloge. Na tem tipu helikopterja je bila svoj čas nameščena tudi helikopterska kamera.

Burdus_Dzetak_Bravo_Julka.jpg ab206LEO400.jpg helikopter-star-m_ab206.jpg

Leto 1978. "Medico" helikopter

Leta 1978 se je helikopterska flota razširila še na dvomotorni model helikopterja A-109 Hirundo, ki je bil sprva namenjen predvsem prevozom republiškega političnega vodstva, v letu 1986 pa je bil predelan v sodoben helikopter za izvajanje nujne medicinske pomoči in prevoze inkubatorjev po vsej nekdanji Jugoslaviji v organizaciji Avto-moto zveze Jugoslavije. Bil je predstavnik prve "leteče ambulante" v našem prostoru. V uporabi je bil do leta 1998, nato pa je bil prodan.

109-hirundo-MILICA.jpg LPE_79.jpg a109medico-m.jpg

Leto 1980. Agusta Bell AB-212

V letu 1980 je bil kupljen helikopter AB-212, ki velja za prvi večnamenski helikopter z boljšimi zmogljivostmi, kot so jih imeli helikopterji drugih tipov v floti Letalske policijske enote. Svoj čas je bil to tudi največji helikopter enote, s katerim so se vse do leta 2022 opravljale vse policijske, humanitarne in druge naloge. Uporabljal se je predvsem za reševanje v gorah, prevoz ljudi in opreme, desantiranje specialnih in posebnih enot iz helikopterja in za druga zahtevnejša operativna dela, z njim pa se je izvajala tudi helikopterska nujna medicinska pomoč. Helikopter je bil leta 2006 popolnoma obnovljen. Svoje delo je začel z registrsko oznako YU-HCJ, zaključil pa kot S5-HPB. Na ogled je v Parku vojaške zgodovine v Pivki. Več: Policijski helikopter Agusta Bell AB-212, S5-HPB, se po 42 letih poslavlja iz operative

100.jpg 20220404_130824.jpg 39a_12junij1991_fotoJocoZnidarsic_Delo.jpg

Foto40_byUrosPodlogar.jpg Foto4_byUrosPodlogar.jpg Foto61_byUrosPodlogar.jpg

IMG_1647.jpg IMG_2779.jpg IMG_3720.jpg

IMG_4149.jpg ab212.jpg ab212_1-m.jpg

Leto 1980. Hangar na Brniku

V zgodovini razvoja policijskega letalstva je imelo leto 1980 še eno pomembno vlogo. Letalska policijska enota se je namreč vselila v sodoben hangar na letališču Ljubljana (danes Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana). Do takrat enota namreč ni imela svojih prostorov. Hangar je bil poškodovan med osamosvojitveno vojno leta 1991. Med napadom na objekt sta bila v njem tudi dva uslužbenca enote, ki sta dogodek na srečo prestala brez poškodb. Helikopterji so bili takrat že prej umaknjeni na skrivno lokacijo, od tam pa je bilo opravljenih tudi nekaj tveganih poletov. Leta 1998 je bila zgrajena nova stavba, kjer ima enota svoj sedež še danes.

LPE_helikopterska_ploscad.jpg flota_pred_hangarjem_PA020012-Edit.jpg flota_pred_hangarji1_PA020025-Edit.jpg

hangar-m.jpg

Leto 1987. Agusta Bell AB-412

Helikopter Agusta Bell AB-412 je naslednik helikopterja AB-212 in mu je po videzu, zmogljivostih in raznovrstnosti uporabe zelo podoben. Uporabljal se je predvsem za transportne policijske naloge ter prevoz potnikov in bolnikov, po potrebi pa tudi za druga operativna dela, ki so zahtevnejša od tistih, ki jih je lahko opravljal helikopter AB-212. Od starejšega "brata" se navzven najočitneje razlikuje po štirikrakem glavnem rotorju. Iz uporabe je bil izločen leta 2022 in se bo odprodal. V času delovanja je bil enkrat temeljito obnovljen in posodobljen. Obnova po 4.500 urah naleta je v letu 2003 zajemala pogonske agregate ter strukturo helikopterja in opreme, hkrati pa je bila opravljena tudi nadgradnja in zamenjava posameznih sistemov helikopterja. Več: Obnovljeni helikopter AB-412 že v zraku

030414-helikopterAB-412.jpg Vaja_GPE_na_Zelenici_039.jpg Vaja_GPE_na_Zelenici_040.jpg

resevanje-3.jpg

Leto 2004. Agusta A-109 Power

Agusta A-109E Power je helikopter, ki je v osnovi namenjen nadzoru državne meje in prometa ter za iskanje pogrešanih oseb, v preteklosti pa se je uporabljal tudi za izvajanje helikopterske nujne medicinske pomoči. Zaradi svojih zmogljivosti pri največji vzletni masi je uvrščen v kategorijo A helikopterjev. Na njem je nameščena oprema, ki omogoča tudi letenje v slabših meteoroloških razmerah in letenje ponoči z uporabo očal za nočno gledanje. Letalsko osebje je nočno letenje začelo izvajati leta 2004, za delo pa se je usposobilo pri nemški zvezni policiji. Za opravljanje različnih drugih nalog je vanj poleg obstoječe mogoče vgraditi še raznovrstno dodatno opremo. Več: Nov helikopter za policijo

A109P-1.jpg A109P-2.jpg A109P-3.jpg

A109P-4.jpg A109P-5.jpg A109P-6.jpg

A109P-7.jpg IMG_9723.jpg

Leto 2007. Eurocopter EC-135 P2+

Z vstopom v Evropsko unijo in schengensko območje se je v Sloveniji okrepilo delo na južni meji. Tudi zato je bil leta 2007 iz schengenskega sklada kupljen patruljni helikopter tipa EC-135 P2+ s pripadajočim kompletom opreme za izvajanje policijskih nalog. Je lahek dvomotorni helikopter s sodobno opremo, ki je bil v preteklosti namenjen predvsem nadzoru schengenske meje, danes pa se poleg nadzora meje uporablja tudi za nadzor prometa in iskanje pogrešanih oseb ter za varovalno in kriminalistično dejavnost. Helikopter izpolnjuje najnovejše standarde glede letalske varnosti in hrupa, oprema in zmožnosti helikopterja pa omogočajo dnevno, nočno, instrumentalno letenje in letenje ob rabi očal za nočno letenje (NVG). Več: Slovesnost ob prevzemu novega schengenskega helikopterja, novinarska konferenca o pripravljenosti na vstop v schengen

EC-135_03.jpg ec135_S5-HPH.jpg helik-2_10_MedLetom.jpg

prihod_EC135_06.jpg

Leto 2019. Agusta Westland AW-169

Slovenska policija je po dolgoletnih prizadevanjih, da bi posodobila in čim bolj poenotila floto helikopterjev, leta 2020 dobila nov in tehnološko sodoben helikopter tipa Agusta Westland AW-169. Gre za predstavnika nove generacije helikopterjev, ki izpolnjuje najnovejše standarde glede letalske varnosti in hrupa, njegov nakup pa je bil znanilec modernizacije Letalske policijske enote, saj je od zadnjega nakupa helikopterja (EC-135) minilo že 12 let. Zadnji večnamenski transportni helikopter istega razreda, kot je AW-169, je bil kupljen že daljnega leta 1987. Policija helikopter AW-169 ga uporablja za izvajanje vseh policijskih nalog, v vseh možnih pogojih letenja, podnevi in ponoči. Med nalogami so prevozi borbenih skupin policistov, varovanje državne meje, nadzor cestnega prometa, varovanje varovanih oseb, prevoz zunanjega tovora itd. S tem tipom helikopterjev policija naloge lahko izvaja še učinkoviteje in hitreje, pomembno pa prispeva tudi k večji varnosti Slovenije. Visoka učinkovitost helikopterja se je do sedaj pokazala tudi pri reševanju v gorah, gašenju požarov, v naravnih nesrečah in sodelovanju pri obravnavi drugih dogodkov. Več: Piloti Letalske policijske enote so se usposabljali za delo z novim policijskim helikopterjem AW 169

IMG_1027.JPG IMG_1052.JPG IMG_1128.JPG

Predstavitev helikopterja_24_2_2020 12.jpg Predstavitev_helikopterja_24_2_2020_89.jpg helicopter_1610.png

helikopterAW169_video8.jpg pozar_kras_lpe9.jpg

Leti 2022 in 2023. Agusta Westland AW-169

V letih 2022 in 2023 sta se floti policijskih helikopterjev pridružila še dva nova helikopterja tipa AW-169, s čimer so se transportne helikopterske zmogljivosti policije povečale na tri helikopterje. Z zadnjim nakupom helikopterja v letu 2023 je helikopterska policijska flota posodobljena tako, kot je bilo določeno v Strategiji razvoja letalske policijske enote 2019–2025. Tretji helikopter AW-169 je bil v uporabo predan februarja leta 2024. Več: Novi policijski helikopter: Letalska policijska enota bo z dodatnim plovilom še učinkovitejša in Letalska policijska enota bo odslej uporabljala še tretji večnamenski helikopter

20231204_130034.jpg 20231218_134130.jpg 20240206_134523.jpg

20240206_134939.jpg IMG_0813_april2022.JPG IMG_0930_april2022.JPG

IMG_1126_dec2023.jpg IMG_4326_dec2023.jpg

Povezane vsebine

53 let helikopterskega reševanja v gorah – video (maj 2021)

Letalska policijska enota, že 50 let – video (oktober 2017)

50 let Letalske policijske enote – brošura (2017)  

Predstavitveni film Letalske policijske enote ob 40-letnici enote (wmv, 14 MB – julij 2007)

Film o gorskem reševanju s helikopterjem (november 2013)